lördag 22 november 2008

Spotify

Den senaste snackisen bland oss nördar är helt klart den svenskutvecklade musiktjänsten Spotify. Tjänsten är än så länge inte öppen för vem som helst. En del tidningar har kommit över konton för utvärdering och samtliga har höjt tjänsten till skyarna.

Själv har jag letat efter ett konto ett tag och idag fick jag tag på ett. En av mina vänner löste mitt dilemma och skickade mig en invite-kod så jag kunde börja härja runt bland all världens musik. Helt lagligt är det också. Laglig musik har jag inte lyssnat på sedan jag slutade köpa CD-skivor i slutet av 90-talet. Det bästa med Spotify är dock inte att det är gratis utan det enorma utbudet av musik som faktiskt ligger mitt framför mina ögon och ständigt är tillgänglig. Här snackar vi ondemand på riktigt om vi ska använda IT-termer. IBM som en gång myntade uttrycket kan härmed slänga sig i väggen. :)

Om jag via Spotifys gränssnitt skriver in ett artistnamn och trycker på enter får jag blixtsnabbt en lång lista med låtar och artister som matchar sökningen. När jag sedan valt en låt och trycker på play sker det inte ens någon buffring, låten startar direkt precis som den hade varit sparad lokalt på min dator. Jag har försökt att knäcka tjänsten genom att söka skumma låtar, såna jag lyssnade på då jag var tonåring osv. Än så länge har jag hittat samtliga låtar och artister. Jag är väldigt imponerad över tjänsten, riktigt klockren och precis vad alla väntat på.

Här kommer du åt Spotify.

/Rickard Mattsson

4 kommentarer:

Anonym sa...

Låter laglig musik lika bra som olaglig?

/Skinnjackan

Rickard Mattsson sa...

Ljudkvalitén är det inget fel på men jag hade en tvåa i musik i skolan så du ska inte lita på mina öron. ;)

Nä skämt åsido, det är grymt bra ljud också. Minst lika bra som mp3.

Anonym sa...

Om ingen vill betala för musik så har vi snart inget att lyssna på.

Rickard Mattsson sa...

Robert, visst är det så. Nu är det ju även så att hela musikbranchen har blundat för internet sedan slutet av 90-talet vilket inneburit att de olagliga alternativen har tagit över mer och mer av markanden. Man har helt enkelt valt att inte anpassa sin distributions och affärsmodell efter de nya förutsättningarna. Vi ser exakt samma sak i bilbranchen nu, kunderna vill ha miljöbilar som helst inte går på bensin och diesel. Branchen har inte anpassat sig efter detta och kommer således att bli lidande innan dom lyckats vända på skutan och leverera det som kunderna efterfrågar.

Spotify är en tjänst som är reklamfinaniserad. Dom har även skrivit avtal med STIM så upphovsrättsinnehavaren till musiken blir ersatt och alla kan vara glada och lyckliga. Musikbranchen börjar sakta men säkert att vakna ur sitt "huvudet i sanden tillstånd" för att tillmötesgå kunderna i en ny distributions och betalningsmodell.