tisdag 11 november 2008

Hjärnspöken

Att vara i balans är en konst. Alla har dåliga dagar men på något sätt gäller det att minimera dessa och då de ändå inträffar bör man ha en handlingsplan. Efter förra veckans låga träningsdos, diarre och massa löpning kände jag mig idag i riktigt dålig form. Cyklade till jobbet vid sjutiden imorse. Kroppen kändes bedrövlig. Vad hade hänt under veckan i Barcelona? Hade det blivit för mycket sprit och fest? Nä, knappast!

Min kropp blir helt enkelt otroligt trög av inaktivitet. Så även hjärnan. Den behöver luftas minst en gång om dagen för att fungera på ett optimalt sätt. Trots att jag cyklade till jobbet imorse så kände jag mig omitiverat slö och trött hela dagen. Velade lite över om jag skulle åka till gymmet eller köra ett intervallpass efter jobbet. Eftersom jag var helt utvilad, kände mig fet och totalt ur form blev valet enkelt. Kondition går alltid före styrketräning (förlåt Göran).

Konditionsträning får min hjärna och kropp att må bra, eller åtminstone bättre. Jag tog en omväg på hemvägen, cyklade från jobbet upp till granloholm. Fem minuter uppvärmning fick det bli sedan bar det av uppför mot granloholm. Körde runt hela granloholm i tre varv och sedan hemåt. Totalt blev det 60 min strax under tröskelpuls. Ett riktigt "blåsa skiten ur kroppen pass". Helt i min stil. Nu känner jag mig mycket bättre i både kroppen och knoppen. Träningsvärken börjar komma i benen och hjärnan känns återigen pigg och fräsch.

Tänk att självplågeri kan skrämma bort hjärnspöken...

/Rickard Mattsson

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej på dig cykeldåre! Då var det du som svischade förbi så att jag höll på att falla av vinddraget...utanför IF! Tänkte..."va fan är det där för dåre" :-) Efter en stund kom jag på att det nog är Rickard! :-)

Rickard Mattsson sa...

Japp, 50 km/h på gångväg ska det vara. När jag cyklar på vägen så tutar bilarna åt mig och då jag cyklar på gångvägen håller jag på att ha ihjäl folk. Hjäääääälp!

Förlåt Marina, jag ska genast skärpa mig! Det är verkligen dags att växa upp och sluta med dom här dumheterna nu.

Skoja bara! ;)