tisdag 18 november 2008

Endast avstigning

Idag tog jag det lugnt. Närå, skoja bara. Skulle aldrig falla mig in att ta det lugnt en hel dag. Morgonens pass till jobbet körde jag i zon1 för att spinna runt benen lite. Vid Tunadal kom jag ikapp en annan cyklist som hade det kämpigt i backarna. Jag kom ikapp även fast jag körde i zon1, helt otroligt. Blev tvungen att passera med stil och gick upp i zon4 och tryckte på några hundra meter. Det var oplanerat men jag var bara tvungen, förlåt.

Efter jobbet kom så dagens höjdpunkt. Jag körde en 60min lång intervall strax under tröskelpuls. Kroppen kändes bra och underlaget var godkänt trots att det regnade under dagen. Som tur var hade det hunnit frysa på till kvällen så det var relativt hårt hela vägen. Jag ägnade merparten av passet i granloholm och runt sjukhuset vilket visat sig vara en trevlig plats att snurra runt och hålla hyfsat högt tempo nu på vintern.

När jag rundade sticksjön fick jag möte av en buss som det stod "endast avstigning" på. Jag har sett det förut men inte tänkt så mycket över innebörden. Idag tänkte jag lite mer och funderade på hur folk kommer på bussen om det endast är avstigning? Jag menar någon gång måste det ju vara påstigning för annars skulle det inte finnas någon som vill gå av. Till saken hör även att bussen körde på en väg där det inte finns några busshållplatser. När jag funderade på detta kom jag att tänka på AC/DC och låten Highway to Hell. ;)

Bussen på bilden ovan har inget med dagens händelse att göra men jag är väldigt nyfiken på hur dom tänkte när dom designade den. Hmm, hur ska vi minska bussolyckorna? Jo vi bygger en buss som kan välta och ändå fortsätta färden mot målet. Jag undrar vad som händer med passagerarna i den bussen. Flippar dom också runt eller får dom hänga upp och ned? Föraren lär ju också få det halvjobbigt när bussen är upp och nedvänd, för att inte tala om mekaniken. Tänk bara på oljan i motor och växellåda. Nä nu vet jag. Om man har vinterdäck på ena sidan och sommardäck på den andra kan man bara flippa bussen och köra vidare om det kommer snö. Ja så måste det vara! Någon som har fler förslag? :)

/Rickard Mattsson

3 kommentarer:

Anonym sa...

Något som ingen vet varför det är designat på just det viset. Jag vet! En ledtråd; Standardsystem från Tyskland...

Rickard Mattsson sa...

Haha, jag gör här vissa antaganden.

1. Anonym jobbar på Försäkringskassans IT-avdelning.

2. Anonym är inblandad Försäkringskassans införande av SAP som är en tysk leverantör av standardsystem.

3. SAP är designat av och för utomjordingar.

;)

Anonym sa...

Han är inte alls inblandad, som tur är ;-)

Ananrs var nog det mesta rätt, punkt 3 kan jag tyvärr inte verifiera...