fredag 14 november 2008

Kinder överraskning

Imorse bar det av tidigt hemifrån. Kom nog iväg runt 06:45 tror jag. Hade planerat att köra ett intervallpass på cykeln på vägen till jobbet. När jag klev ut ur huset hörde jag ett skumt ljud, det lät som det regnade men termometern visade -5 grader. Det visade sig vara underkylt regn som kom ned från himlen. Jag brydde mig inte så värst mycket om regnet utan körde mitt pass precis enligt plan ändå. Jag körde först till Tunadal och sedan vidare till Skönsberg, där vek jag tillbaka mot Haga och sedan upp mot sjukhuset. Väl vid sjukhuset körde jag två varv runt Granloholm och sedan var min timme strax under tröskelpuls över. Rullade sedan ned mot jobbet i stan i lugnare tempo. Jag uppmärksammade då att de som gick hade enorma problem att hålla balansen. Det hade regnat under hela passet och på marken hade det bildats en rejäl isgata. Även bilarna hade våldsamma problem att stanna. För mig på cykel med Nokkia Hakka WXC300 var det inga som helst problem. Det var faktiskt först då jag ställt ifrån mig cykeln på jobbet och skulle gå till gymmet för att duscha som jag märkte hur halt det var.

Och till alla er som funderade kan jag meddela, ja jag cyklade idag och det gick riktigt bra. Underkylt regn är ingen orsak till att ställa in ett intervallpass. Det handlar om att ha rätt material, rätt kläder och ett pannben av titan. ;)

/Rickard Mattsson

4 kommentarer:

Anonym sa...

Strongt! Mitt psyke viker ner sig bara jag VET att det är halt ute utan att behöva känna det. Då blir jag rädd i varje kurva. Jag skulle inte våga cykla ute idag på vägarna. Bättre att vänta till vintern och ta fram MTB cykeln och dra en repa på eljusspåren när alla griniga gubbar gått hem och lagt sig.

Rickard Mattsson sa...

Jadu, jag fungerar nog lite annorlunda än dom flesta. Jag presterar mycket bättre vid riktigt förjävliga förhållanden. Mitt bästa lopp någonsin gjorde jag på Kinnekulle iår. Det loppet gick i maj månad, det snöade och var nära noll grader. Det var en av mina första tävlingar på svensk elitnivå och dom flesta bröt för det vad så kallt att dom inte kunde hantera cykeln. Jag körde stenhårt, tyvärr krampade mina lår på sista varvet så jag kom bara på plats 35 av 120 startanden. Trots det är jag grymt nöjd med loppet eftersom förutsättningarna var så pissiga.

Detsamma verkar gälla mig i arbetslivet. Under press och riktigt taskiga förhållanden blir jag grymt kreativ och målmedveten. Det är då de riktigt bra idéerna föds och min kreativitet och lust verkligen syns. Naturligtvis finns det baksidor med denna typ av personlighet också men det tar vi någon annan gång. ;)

Anonym sa...

Jag gillar också jäkla förhållanden, men när det är halt då tar räddheten över. Dock älskar jag att springa i spöregn och åka skidor i djupsnö när det är snöstorm :)

Rickard Mattsson sa...

Skönt att höra, trodde nästan att jag var ensam. ;)

Ett tips är väl att försöka bli modigare på cykeln och då är det bara att bita i och cykla då det är halt. Köp dubbdäck först bara om du inte redan har det. Mina Nokkian Hakka WXC300 rekommenderas varmt.