söndag 10 augusti 2008

I´m an alien in New York

Nu åker vi på semester till Åland. Vi tar husbilen ned till Kapellskär och sedan båt över till Mariehamn. Löparskorna och cyklarna följer med men vi skiter nog i att träna och äter pulvermos istället, har hört att det ger mer effekt än norsk träning...

Varför Åland? Jo, det är ju så att min sambo råkar vara född där så hon vill hem till sin lilla ö där ute i havet. Vi får se om jag kommer hem ensam sedan eller om hon fortfarande vill bo kvar här i loppis-landet Sverige. Till alla er som har taskig koll på Åland (de flesta svennar verkar ha det) kan jag härmed informera om att på Åland talar man svenska men hela ögruppen tillhör Finland. Ja jag vet, det är skumt och det märks på dom också. Speciell är bara förnamnet men det är kul också. Här följer ett Åländskt-Svenskt lexikon som kan vara bra att ha om man råkar snubbla över en partner från denna speciella ö.

Roskis = Sopkorg
Dynvar = Örngott
Batteri = Element
Embar = Hink
Bykmaskin = Tvättmaskin
Halare = Overall
Läppfett = Lypsyl
Krappula = Bakfull

Jag och min sambo hade lite problem att förstå varandra då vi träffades. Eller rättare sagt så hade jag svårt att förstå henne. Nu så här efter åtta-nio år har vi dock lyckats komma till rätta med många av dessa ord. Ändå blir det nu en utmaning för mig då vi ska besöka infödingarna på ön som använder dessa ord i dagligt tal utan att tänka på det.

I´m an Svenne on the Åland Islands

/Rickard Mattsson

Inga kommentarer: