lördag 12 juli 2008

U6 Cycle Tour - Etapp 6

Idag var det dags för den sjätte och sista etappen i U6 Cycle Tour. Efter att jag körde bort mig totalt igår hade jag konstaterat att jag inför den sjätte etappen var mer än fem minuter efter killen som låg framför mig på 79:e plats. Det var alltså kört för mig att avancera idag såvida det inte var någon som fick punktering eller nåt mekaniskt haveri. Jag hade även konstaterat att jag behövde hålla undan för killen som låg efter mig på en 81:a plats. Han låg bara 1min 34sek bakom mig inför dagens tempoetapp. Nyfiken som man är tittade jag hur han presterat under prologen i måndags och kunde smärtsamt se att han var snabb där. Om man kollade längre ned i resultatlistan så såg man att det var tight även på platserna 82-85. Mitt mission idag blev således att försöka hålla dessa herrar bakom mig och försöka befästa min 80:e plats i totalen.

Jag kände redan då jag vaknade idag att mina ben var helt slut. Ja inte bara benen förresten utan hela kroppen inklusive knoppen. Allt detta tävlande sedan maj och nu sex dagar på raken har satt sina spår. Lång uppvärmning som vanligt inför tempolopp och sedan var det bara att köra plattan i mattan. Dagens tempoetapp var 14 km lång och bansträckningen var återigen mycket fin. Lagom kuperad med några motlut, kurvtagningar samt en vändpunkt. Mina ben gjorde ont från första till sista sekund, försökte ändå mosa på vad som gick och låg kring tröskelpuls mest hela vägen. Först in på målrakan blev jag omkörd av två bakomvarande cyklister.

Min placering idag blev 92 av de 96 som startade. Konstigt, jag borde kommit sist med tanke på att jag körde fem mil i tempofart igår. Totalt blev min placering 80 vilket känns surt nu när jag grubblat ned mig över gårdagens missöde. Hade till och med svårt att sova för jag kan inte förstå hur jag kunde vara så j&%a klantig och köra ned i diket på den där grusvägen. SATAN!

Dagens resultatlista för min klass finns här samt här för övriga klasser.

Nu tar jag semester från träning, cykling och bloggande ett tag, på återseende.

/Rickard Mattsson

2 kommentarer:

Tom sa...

Mycket bra kämpat! Otur med dikesturen.

Rickard Mattsson sa...

Otur? Det var jävligt klantigt helt enkelt. Finns inga ursäkter enligt mig. Klantigt som tusan och jag kommer att gräma mig länge över det där.