onsdag 9 juli 2008

U6 Cycle Tour - Etapp 3

Idag var det dags för etapp 3. Ett linjelopp på 139 km. Varvbanan där vi skulle köra fyra varv visade sig vara riktigt trevlig. I sann cykelanda avslutades varje varv med en rejäl backe upp mot målgången. Resten av banan var moderat kuperat och väldigt snabb. Min cykeldator hade loggat en snitthastighet på 43,6 Km/h och en maxhastighet på 109,6 km/h på sista varvet.


Jag startade dagens lopp med att känna mig fet. Ni som cyklar vet hur det känns, man är seg och tung i kroppen. Jag hade försökt att förebygga detta men idag funkade det inte. Jag fick lida den första timmen innan jag började känna mig mindre fet och seg.

Tror ni att det regnade i Tidaholm idag då? Skiter björnar i skogen? Sover Dolly Parton på rygg? Gör det ont att nå maxpuls? Ja det är klart som fan att det återigen regnade här i Tidaholm! Stora feta droppar fick vi på oss på varje varv. Det var bara ett lokalt regnväder men på samma ställe på varje varv fick vi oss en dränk från ovan. När man kör över 70 km/h och det regnar våldsamt stora droppar gör det riktigt ont att få dem på kroppen. Det var en ny upplevelse men det härdade säkert.

Loppet gick bra i övrigt. Trots att jag kände mig seg i början så lossnade det efterhand. Andra halvan av loppet gick riktigt bra och när vi gick ut på sista varvet började jag leta mig uppåt i klungan för att ha en bra position inför spurten uppför backen vid målgången. Precis då jag tycker mig ha hittat en bra position, runt 20-30:e man blir hela klungan stoppad av funktionärerna. Detta händer uppskattningsvis 20 km från målgång. Det visade sig att några pojkar från startgruppen 15-16 åringar hade vurpat rejält i den snabbaste utförslöpan på hela banan. Jag uppskattar att vi som körde med fri utväxling låg närmare 80-90 km/h i den utförslöpan. Hela vägen var avspärrad av diverse fordon och ambulans. Hela vår klunga får stå och vänta ett tag. Efter 10-15 minuter säger så kommissarien att loppet bryts och vi får cykla tillbaka den väg vi kom ifrån. Surt sa räven, jag som förmodligen hade fått en riktigt bra placering där idag och förbättrat mig i totalen. Killarna som vurpat hade nog gjort sig rejält illa. Vi såg när dom bar därifrån deras cyklar och jag har då aldrig sett så demolerade cyklar någonsin, inte ens på bild. Hjulen var som ihopknycklade papper och ramarna var helt av både övre och under röret. Very nice, hoppas killarna klarade sig bättre än cyklarna gjorde.

Artikel om vurpan finns här.

Vårt lopp neutraliserades vilket innebär att ingen får något resultat. Fan jag som skulle ta igen förlorad tid med hjälp av bra placeringar på linjeloppen! Övriga resultat från dagens finns här.

En sak till som irriterar idag är att jag blivit bestulen på min cykeljacka. Jag lade av mig den efter uppvärmningen, lade den på gräset vid Tidavallen där dagens start gick. När jag senare skulle hämta den var den spårlöst försvunnen. Jackan är lätt att känna igen. Den är långärmad, har hel dragkedja, är vit, röd och grön samt att det står Sundsvallscyklisterna överallt på den. Är det någon som ser en A-lagare eller en norrman med den jackan, hör av er till mig eller slå ner killen och ge mig jackan. Jag betalar hittelön med mörk choklad. I jackans ryggficka låg även en 75cl tom Enervit-flaska. Om A-lagaren fyllt den med sprit, låt honom behålla flaskan.

/Rickard Mattsson

Inga kommentarer: