måndag 7 juli 2008

U6 Cycle Tour - Etapp 1

Idag var det dags för den första etappen av sex i U6 Cycle Tour. Dagens etapp var en 3,3 km lång prolog, en form av kort tempolopp. Jag rekade banan innan start för att försöka få en uppfattning om vilken fartstrategi jag skulle använda mig av. De två första kilometrarna av banan är helt platt med en vändpunkt. På den sista kilometern är det en rejäl stigning och vid målgången är det lite motlut.


Foto: Tom Wieselblad

Det är konstigt för igår kändes benen bra då det inte var tävling. Idag var dom trögare. Det är inte första gången det händer, börjar bli rätt enerverande vid det här laget. Är benen nervösa eller vad är felet?

När prologen startade för min del tog jag det relativt lugnt men vid vändpunkten kände jag att jag dragit på mig lite för mycket syra i benen. Fick köra på lite lägre intensitet på vägen tillbaka för att orka ta mig uppför backen. När jag kom till backen kändes det bra men ju längre upp jag kom desto trögare blev benen. När jag närmade mig mållinjen sprutade det rejält med mjölksyra ur alla kroppsöppningar men det är väl så det ska vara att köra prolog. ;) Hade jag tagit det lite lugnare i början som jag tänkt så hade jag haft mer att ge på slutet men det är långt mellan tanke och handling när det gäller tävling.

Av de 106 startanden i min klass slutade jag på en 92:a plats idag. Det är bra, långt ifrån sist och nu blir det bara bättre med start från imorgon då det är linjelopp. Dagens resultatlista för min klass finns här. Övriga resultatlistor finns här.

/Rickard Mattsson

5 kommentarer:

Anonym sa...

3,3km.. Då finns det väl bara en växel? MAX!?

Rickard Mattsson sa...

Ja man kan tycka det.. Jag hade dock tänkt ta det lite lugnare på platten och sedan trycka på som tusan uppför men det sket sig. Fick istället köra på lätta växlar uppför mot målgången.

Tom sa...

MAX? Spurta i 3,3 km? Så stark är inte ens Rickard. Näe, prologer är svår skit.

Anonym sa...

Nää,kanske inte spurt i 3,3km, men man ligger ju knappast och sparar sig? Många gör nog som du, men vad jag har hört så tjänar man mer på att köra lite tvärtom. Hårt på platten och lugnare uppför, utan att det blir ngn söndagsåkning.. Eller vad säger tempo-experten Tom?

Rickard Mattsson sa...

Okej, så här ligger det till. Cykling är inte bara watt och syreupptag! Det handlar minst lika mycket om IQ och konsten att lägga upp en strategi och köra smart. Om man inte kör med insidan av huvudet får kroppen lida för det, eller som dom säger: är huvudet dumt från kroppen lida. Gör man ett misstag i klungan så får man kanske jaga ikapp tex...

Så nu till poängen...

Procentuellt så tjänar man mer på att köra fortare uppför än utför och på platten jämfört med andra. Säg att övriga håller 50 km/h på platten och du håller 51 km/h. Då har du kört 2% snabbare än alla andra och kanske dragit på dig mjölksyra pga. detta.

Säg att du istället kört 49 km/h på platten (2% långsammare) medan övriga kört 50 km/h. Då har du sparat dig lite för att kunna trycka på i en eventuell backe och kanske inte dragit på dig mjölksyra.

Vad händer då i backen då övriga kör 20 km/h och du istället kan hålla 23 km/h för att du tagit det lite lugnare på platten och sparat krafterna? Jo genom att hålla 3 km/h högre fart uppför kör du 15% fortare uppför än alla andra, samtidigt som du bara kört 2% långsammare på platten.

Det krävs inte en lång backe för att denna strategi ska löna sig men som sagt, det är långt mellan tanke och handling när det gäller tävling.

Nu tänker jag inte lära ut några fler knep idag. ;)