söndag 18 juli 2010

Sverige


Trots att jag är relativt ung har jag rest ganska mycket i mitt liv. Oftast i tjänsten men även privat. Fortfarande finns vita fläckar på världskartan där jag inte varit men listan med besökta länder och städer kan göras relativt lång. En sak som slagit mig på sistone är att ju mer jag reser desto mer uppskattar jag Sverige. Det vi har här är så unikt och gediget att det med ord är svårt att beskriva. De fyra årstiderna gör att vi lever som i fyra olika delar av världen, i en frysbox på vintern, med porlande bäckar, fågelkvitter och smältvatten om våren, stundtals tropisk hetta om sommaren och den färgsprakande hösten med den rena klara luften. När jag landat i Sverige efter en resa utomlands brukar jag ta ett djupt andetag för att få känna den rena och klara luften sedan tar jag och dricker av vårt underbart välsmakande vatten. Om man dessutom lägger till vårt underbara grannland Norge i ekvationen så är cocktailen fulländad. Vi har det så bra här i Sverige att vi glömmer bort hur bra vi faktiskt har det, men jag har vågat öppna ögonen och insett att Sverige är fantastisk!

Inga kommentarer: