fredag 30 juli 2010

Drafting



Körde distanspass igår, tre timmar när det inte regnade en droppe. Riktigt skönt var det men ibland när jag kör distanspass får jag nåt ryck och kör lite intervall. Som igår då jag körde drafting bakom en timmerlastbil i Matfors. Svårt att se farten på videon ovan men det gick 50-60 km/h. Var så soft att jag lyckades få upp kameran och dokumentera hur det kan gå till när jag är ute efter vägarna och köttfärsar sönder benen.



Eftermiddagen ägnades sedan åt att få till nät och övervakning till stugan i Åre. Efter en del strul löste det sig och innan dagen var slut funkade även övervakningskameran precis som jag ville med rörelsesensor som reagerar på minsta nysning. Då spelar kameran in video över händelseförloppet på SD-kort samt skickar stillbilder med larm till min mail.


Har gjort en referensmätning av bandbredden här på hemmaplan med full pott i 3G-täckning. Fick då ut 3,38 Mbit nedströms och 0,81 Mbit uppströms ur prylarna vilket jag är nöjd med. Jag tror vi kan få nåt liknande i Åre..

2 kommentarer:

Maria sa...

Den där stugan vågar man ju inte låna. ;-)

Rickard Mattsson sa...

Stugan är från och med nu både uppkopplad till internet och hårdbevakad. Det tog bara timmar från det att jag fått nyckeln tills både internet-förbindelse var etablerad och övervakning på plats. Hade ju förberett allt hemma så det var bara att skanna in bästa läget för 3G-antennen och sedan montera utrustnignen. Nu får man jag mail vid minsta rörelse i stugan samt att kameran spelar in videos av händesförloppet.