torsdag 29 juli 2010

Inflyttning i fjällstugan


Det är extra hårt att ha semester i år. Har varit fullt upp sedan allt gick i lås med fjällstugan. Senaste veckan har ägnats åt att shoppa möbler och prylar till stugan. En del av de pengar jag slapp lägga på att kriga i budgivningen har istället plöjts ned i att få stugan precis så bra som vi vill ha den. Det höll på att sluta illa i veckan när banken helt plötsligt spärrade mitt VISA-kort men det visade sig bara att jag gjort lite väl stora och många köp under de senaste 30 dagarna. Efter ett samtal till banken var spärren borta och shoppningen kunde fortsätta.. Vissa möbler är nu under tillverkning och beräknas vara färdiga i början av september. Tillträde nu i helgen så då åker vi med ett första flyttlass till Åre.


Har även fått all infrastruktur för internet-anslutning och övervakning så idag ska allt konfigureras, medan jag är hemma och har bra felsöknings- och strulhanteringsmöjligheter. Tanken är att allt ska vara färdigt för att skruvas upp och slå på strömmen i stugan nu i helgen. Längst till höger ser ni den svarta Huawei 3G-routern som även är trådlös accesspunkt, den är i sin tur kopplad till den stora vita externa 3G-antennen för maximal bandbredd och stabilitet på vår internet-anslutning. Antennen ska vi placera i lämpligt fönster eller utomhus beroende på vart vi får maximal 3G-täckning. Den levereras både med väggfäste och sugproppar för montering på insidan av ett fönster. I 3G-routern sitter ett obegränsat bredbands SIM-kort från Telia för mobilt bredband. Det var därför jag verifierade Telias 3G-täckningen då jag tittade på stugan.. Mitt i bild ser ni övervakningskameran, en trådlös skapelse från DLINK med rörelsesensor och SD-kort på 8 Gb. Så fort något händer i stugan spelas det in på SD-kortet samt att jag får larm och bilder via mail. Man kan även konfigurera så att kameran sparar video, bilder och ljud på annan plats, tex. hemma hos mig för maximal redundans.. Kameran går att komma åt via dator eller mobil då man tex. är hemma för att se så att allt står rätt till i stugan. Om det funkar bra ska jag köpa ytterligare en kamera för att täcka alla vinklar i stugan. Den som gör inbrott i min stuga kommer med andra ord att dokumenteras. En fräck funktion är att man kan koppla kameran till högtalare så man kan snacka med inbrottstjuven på distans. Funderar på att koppla kamerans larmhantering direkt till polisen i Åre men jag tror nog att jag är där före dem om något händer.. :)

3 kommentarer:

Caroline sa...

Vilka är vi? ;)

Rickard Mattsson sa...

Caroline: det är jag och min flickvän Maria.

Caroline sa...

Grattis får man säga! :) Lite nyfiken blev man allt till alla dessa "vi" i texten ;)