torsdag 1 juli 2010

Stötvågsbehandling


Igår var jag till en sportskadeläkare för att besiktiga min högra fot. Väl där fick jag berätta hur problemet uppstått, sedan frågade han vilken diagnos jag själv ställt. Jag svarade hälsporre. Ja du har nog helt rätt sa han och började klämma på foten. När han hade hittat de ömma punkterna tog han fram maskinen som jag hatar mest för tillfället, stötvågsmaskinen. Jag har aldrig upplevt sådan smärta tidigare! När jag började skrika sa läkaren att smärta är en högre form av njutning medans stötvågsmaskinen hamrade vidare på min fot. Maskinen var inställd på 3000 slag men läkaren gav sig vid 2400 efter att jag skrikit och svettats i flera minuter. Under behandlingen fick jag ligga på mage på en brits och när jag sedan ställde mig upp kändes foten som cement. Jag frågade om han förstört min fot då skrattade han och bokade en återbesökstid nästa onsdag. Meningen med stötvågsbehandlingen är att orsaka stora blödningar i foten kring där skadan sitter för att påskynda läkningen. Han lovade mig ett rehab-program så snart kan jag förhoppningsvis börja springa igen. Nästa vecka väntar 3000 slag och mer smärta, puh!

5 kommentarer:

Robert sa...

Jag har hört att det tar minst 40-50 behandlingar innan det är bra, men kämpa på Rickard, din läkare har helt rätt att smärta är en högre form av njuting.

Rickard Mattsson sa...

Robert: om jag ska gå igenom 40-50 såna där behandlingar ska jag på allvar funder över amputering. Varje besök kostar ju 450 kr och gör skitont. Fan jag kommer att båda lida och bli fattig. Läkaren sa dock 4-5 gånger men det kanske var vilseledande, vad vet jag.

Robert sa...

Det sa han bara för att var vänlig.

Anonym sa...

efter 4-5 ggr kmr han att säga: bara en-två ggr till, snart så är det över. sen fortsätter han så :D

Vad är hälsporre?
Jojje

Rickard Mattsson sa...

Jojje: det är när senorna under foten som går mellan tåpartiet och hälen blivit överbelastade och detta orsakar sedan en inflammation i det bakre fästet vid hälen, läs mer på:

http://halsporre.com/