söndag 21 december 2008

Jagad

Idag körde jag ett redigt pass på cykeln tor. upp till Högsjö. När jag nästan var klar med min första intervall hörde jag ett hundskall precis då jag passerade ett hus. Några sekunder senare har jag sällskap av en lekglad gråhund. Han springer bredvid min cykel samtidigt som jag successivt ökar farten. Jag hör hur hunden börjar flåsa allt tyngre och inser att han nu är nära sitt maximum. Jag trycker på lite extra och hunden ger sig. Körde därefter klart min intervall och vilade i några minuter.

Kruxet var att jag skulle förbi hundskrället igen på vägen hem. Nu då jag visste att det var en lös hund på den gården tog jag rejält med fart redan innan. När hunden fick syn på mig en andra gång så försökte han mycket riktigt att springa ikapp mig. Men den gången hade jag mera fart och hunden gav upp tämligen omedelbart.

En annan kul sak som hände under dagens pass utspelade sig då jag cyklade förbi ett hus med ett ensamt lekande barn på gården. Jag uppskattar att barnet var runt 4-5 år gammalt. När jag närmade mig huset så hör jag hur barnet skriker nåt åt mig. Jag ignorerar detta men han ger sig inte. Han går ut mot vägen och ställer sig och skriker åt mig då jag cyklar förbi. Han skriker: "man får inte cykla på vintern!" flera gånger. Antar att hans föräldrar hade förklarat för honom att man faktiskt inte får cykla på vintern för det är dödsfarligt. Nu ville ju bara grabben förklara det för mig också. Hrmf, han gav sig på fel person...

Obs, hunden på bilden har inget med dagens händelse att göra. ;)

/Rickard Mattsson

Inga kommentarer: