söndag 15 februari 2009

Onda produkter

Jag är en så kallad early adopter. Det innebär att jag oftast provar det allra senaste först. Det har sina bra och dåliga sidor. Vi börjar med de dåliga. Att ofta vara först med något är dels dyrt men det innebär även ibland att man får en produkt med barnsjukdommar. En bra sak är att man ofta har det allra senaste före alla andra och får en chans att glänsa. När jag går in i en butik försöker jag att bli så lite styrd som möjligt av butikens trick. Jag är av åsikten att man alltid blir lurad, oavsett hur jag som konsument handlar blir jag lurad. Frågan är bara hur mycket lurad jag blir och om jag är medveten om det?


Igår blev jag rejält lurad. Tog en sväng förbi ICA på vägen hem från gymmet. Det var ju ändå alla hjärtans dag och då ska jag som konsument bli lurad att köpa nåt jag egentligen inte behöver. Vem vann? ICA såklart. Dom jävlades riktigt ordentligt igår. Först hade dom bunkrat upp med Italiensk delikatess-glass i frysen, vips så slank två ned i varukorgen. Nästa anhalt var chokladhyllan. Vad hade dom placerat för jävulskap där då? Jo men se på, där låg ju årets största jävulskap såklart. Mörk choklad med after eight smak. Att placera en sån i chokladhyllan innan jag kommer är ju bara för mycket. Även en sån slank ned i varukorgen. Jag han inte ens fundera, den bara hamnade där.

En sak är ju att bli lurad men sedan ska man ju även äta upp det man blivit lurad att köpa. Jag kan säga att även den biten gick skitdåligt, dvs. vi åt upp hela klabbet. Gissa om kroppen fick lida för det idag? Skiter björnar i skogen? Det blev tre timmar på cykeln. Tog en redig tur via Bergeforsen, Indal, Kovland, Bergsåker, Sundsvalls centrum och sedan hem. Jag hade trasiga ben från första till sista tramptaget. Det brände fint i benen och jag kan lova att varenda kalori från gårdagens synder åkte all världens väg. Jag vann matchen över kalorierna men ICA gjorde en stor vinst på mig som konsument.

Rickard - ICA 0-1
Rickard - kalorierna 1-0

/Rickard Mattsson

4 kommentarer:

Anonym sa...

Tror nog inte att dina trasiga ben Rickard berodde på chokladkakan :)

Tom sa...

Mer vingummin till folket!

Rickard Mattsson sa...

Öööh, japp ;)

Unknown sa...

Mmm Japp är gott...