lördag 21 februari 2009

Bra


4x4 intervallerna igår kändes ju riktigt bra. Idag körde jag tröskelintervaller med lite trasigare ben. Fick ytterligare ett skönt kvitto på att formen är på väg. Idag låg jag med lätthet 30 watt över mina egna värden från förra vintern. Detta under två stycken 15 minuter långa tröskelintervaller där jag utvecklade 4,64 watt / kg konstant genom båda intervallerna. Från början siktade jag på samma nivå som jag låg på inför 2008 men pulsen ville inte stiga till rätt nivå så det blev till att öka och till slut landade jag alltså 30 watt över mina tidigare värden. Det är en avsevärd förbättring.

/Rickard Mattsson

2 kommentarer:

Anonym sa...

kan du berätta lite vad 4x4 intervaller innebär? 4 min intervall, på vilken % av maxpuls då? hur många ggr?

Rickard Mattsson sa...

Anonym: 4x4 är en mycket enkel och plågsam form av träning. Du kör helt enkelt fyra minuter med så hög puls som möjligt. Min puls hamnar ofta kring 95% av maxpuls, det kan variera lite beroende på om du kör på cykel eller löpning. Ju mer muskler du använder dessto högre pulssvar. Fyra minuter med så hög puls som möjligt följt av fyra minuter vila, upprepas fyra gånger. Thats it.