fredag 20 februari 2009

Dåliga förutsättningar

Idag hade jag sämsta tänkbara förutsättningar för att träna kvalitet. Av den anledningen hade jag smygplanerat ett lugnare pass. Dagen började när väckarklockan ringde klockan 04:00. Taxin hämtade mig sedan 04:25, tåget mot Stockholm gick 05:08 och jag var framme 08:35. Taxi till Skatteverket i Solna, ett möte på 1,5 timmar. Taxi tillbaka till tågstationen och tåg hemmåt klockan 12:30. Köpte med mig en sallad från pressbyrån och åt på tåget. På morgonen åt jag bara smörgåsar. Under hela dagen tyckte jag att jag fick i mig för lite vätska. Det är svårt att dricka tillräckligt mycket då man reser eftersom man inte alltid är i närheten av toaletter.

När jag kom hem strax efter 16-tiden hade jag tänkt spinna benen lite på trainern eftersom jag varit lite seg i kroppen tidigare under veckan. Det blev inte som planerat eftersom min sambo istället ville gå ut och gå en sväng innan maten. Promenad i 50 minuter och sedan satte jag mig direkt på trainern...


Värmde upp ordentligt och velade under tiden om jag verkligen skulle köra ett spinna benen pass eller inte. Kroppen och benen kändes riktigt bra. Beslutade mig för att göra ett försök att köra fyror på trainern för första gången sedan mars 2008. Gick ut lite för hårt på första intervallen och fick såklart sota för det sedan. Blev ändå riktigt nöjd då jag trots detta kunde konstatera att jag på samtliga intervaller låg klart över min bästa effektutveckling jag hade förra vintern.

Gissningsvis ligger jag 10-20 watt över förra vinterns värden då jag kör fyror nu. Detta är ju inte hela sanningen eftersom jag samtidigt gått upp några kilon i vikt. Räknat i watt/kg ligger jag rätt lika med förra vinterns bästa notering trots att jag brände lite för mycket krut redan på den första intervallen. Nästa gång siktar jag på 5,37 watt /kg och hoppas på att det då håller hela vägen. Hur som helst var det riktigt skönt att få ett kvitto på att min egen träning fungerar bra. Jag har bara märkt detta på gymmet tidigare så dagens besked var verkligen välkommet.

/Rickard Mattsson

Inga kommentarer: