tisdag 13 maj 2008

Kvitto


Idag var jag till Falun för att genomföra ett tredje padillatest på LIVI. Jag ville få ett kvitto på att min utveckling går åt rätt håll samtidigt som testet ger Fredrik möjligheten att justera träningen för att ge maximal effekt. Mitt första test på LIVI körde jag efter säsongen 2006, då hade jag ett VO2max på 67. När jag sedan följde upp detta efter säsongen 2007 hade jag förbättrat mitt VO2max till 72.

Idag var det sju månader sedan jag plågade kroppen på LIVI förra gången. Frågan jag ställde mig var: hur mycket kan man förbättra sig på så kort tid?

Jag körde igenom ramperna en efter en och lade märke till att min puls var konstant lägre än vid mitt förra test. Rampen på 295 watt tex. hade jag 10 slag lägre puls denna gång än vid mitt förra test. Mot de sista ramperna märkte jag att benen inte alls var vad dom borde idag. Förmodligen var dom inte riktigt återhämtade efter urblåsningen på Skandisloppet men sånt får man räkna med...

Hur som helst så hade jag förbättrat mitt syreupptag till ett VO2max på 77. Det är klart över min förväntan, jag hade räknat med att lyckas pressa upp det mot 75 vilket är riktigt bra men det är klart, 77 är ju ännu bättre. Hade jag bara lyckats få upp pulsen till max idag så hade jag haft ett ännu högre värde, surt! Min vikt har också reducerats något, idag var jag ett kilo lättare än då jag gjorde testet i oktober 2007.

Det som grämer mig lite är att om jag hade varit helt utvilad hade jag fått bättre värden och förmodligen lyckats pressa ytterligare en ramp och fått ett högre VO2max-värde.

/Rickard Mattsson

5 kommentarer:

Tom sa...

Bra jobbat! Sköna värden att luta sig mot i Kinnekulle!

Anonym sa...

Grattis till bra resultat! Hur mkt väger du? Vad hade du för max i Liter O2/min?

Rickard Mattsson sa...

Om jag talar om vad jag väger så kommer någon att ringa akuten så jag undviker det. Jag är lätt, vi nöjer oss med det. ;)

Anonym sa...

Jag har hört att, förutom att man blir smartare, styrketräning även bör ge ökad muskelvikt. Så jag förstår att du väger lite.
PS: Med styrketräning avser jag naturligtvis träning med vikter.

Rickard Mattsson sa...

;)