lördag 1 mars 2008

14 300 000 kr

Christian von Koenigsegg kommer att lansera sin senaste skapelse på bilsalongen i Genève nästa helg. CCXR som är beteckningen på den nya bilen ska ta tillbaka hastighetsrekordet till Sverige igen. Utseendemässigt är det ju inga direkta fel på skapelsen, den är nästan snyggare än min tävlingscykel...

Bilen är ett monster utan motstycke, eller vad sägs om detta? I CCXR sitter en V8-motor på 4,8 liter som ger 1.018 hästkrafter. Accelerationen från 0-100 km/h tar 2,9 sekunder och 0-200 km/h tar 8,9 sekunder. Toppfarten är enligt Koenigsegg över 417 km/h. Pris: 1,5 miljoner euro, cirka 14,3 miljoner kronor.

Företaget och mannen bakom detta är så osvensk som det går att bli. Han är en entrepenör som på kort tid skapat ett supersportbilsmärke av världsklass. Grymt kul att någon vågar tro på en idé och driva igenom den till fullo. Jag håller tummarna för att Koenigsegg nya CCXR tar tillbaka rekordet och visar vart skåpet ska stå!

Jag tycker att det är dags för lagomlandet Sverige att vakna upp nu. Sluta upp med mellanmjölk, kanalpaket lagom från Telia, lagom hög lön, lagom dyrt, uppehållsväder och så vidare.. Våga sticka ut, våga vara annorlunda, våga göra saker på ett annat sätt, våga lyckas, våga tjäna mycket pengar, våga skryta, våga förverkliga en dröm, våga vara osvensk!

/Rickard Mattsson

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag håller med dig Rickard, framförallt när det gäller bilar, fram för mer V8 or. Det finns inget mäktigare ljud än en vass v8.

Anonym sa...

Jag som brukar fnysa och rynka på näsan när jag ser sportbilar (varför lägga så mkt pengar på en bil man ändå inte kan utnyttja till fullo.... om man nu inte vill vara utan körkort titt som tätt) blev nästan lite till mig när jag såg denna. Otroligt läcker!! Kanske ska be Tom gå och lägga in en lottorad?

Rickard Mattsson sa...

Ja vad ska jag säga. Bilen har ju till och med rätt färger, svart och rött är ju allmänt vedertaget som vinnarfärger ;).

Lottorad kan hjälpa men jag skulle nog satsat mer på ett bankrån eller smuggling i någon form för att få garanterad avkastning. Lotto känns så 80-tal numera och hur ofta är det man vinner över 14 miljoner på lotto? ;)

Anonym sa...

Finns det rödsvarta vattenflaskor som tillbehör till bilen? Annars vill jag inte ha den!

/"Jag vill med ha en ny dator"

Rickard Mattsson sa...

Garanterat! När man köper en Ferrari får man ju med specialväskor i skinn som är designade för bilen.