söndag 28 mars 2010

Pizza på libabröd


Dags för ett nytt tips på en enkel maträtt. Sedan jag upptäckte hur enkelt och gott det är att göra egen pizza med hjälp av libabröd, har jag inte ens tänkt tanken att göra egen deg. Man köper istället en förpackning med libabröd, finns både som fullkorn eller vanligt. Bröden är färdiga och har rätt storlek från start.

Så här gör jag..

Lägger ut fyra libabröd på köksbänken. Tar 500 gram krossade tomater med någon cool smak, oftast vitlök eller basilika. Jag fördelar ungefär tre stora matskedar per pizza så tomatsåsen täcker botten. Sedan lägger jag på fyra-fem skivor med tunna kyckling eller kalkonskivor. Hackar lök och lägger på. Knäcker fyra ägg och placerar ett i mitten av varje pizza. Salta och peppra. Skiva två tomater och lägg ut på pizzorna. Om du har pesto hemma så kan du med fördel klicka på lite på pizzorna innan gräddning. Detsamma gäller fetaost, dela och lägg ut. Riv ost och strö över, vara sparsam med osten. Det blir tillräckligt med fett ändå. Krydda med oregano och grädda sedan mitt i ugnen i 10 min. Låt pizzan stå några minutera innan du serverar.

Ingredienser för fyra pizzor/personer:
  1. 4 st libabröd, fullkorn eller vanligt
  2. 500 gram krossade eller passerade tomater (smaksatt)
  3. 2 tomater
  4. 8 dl riven ost
  5. 4 ägg
  6. 1 gul lök
  7. 100 gram skivad kalkon eller kyckling
  8. Pesto
  9. Fetaost
  10. Salt, peppar och oregano

Lycka till i köket.

/Rickard Mattsson

Inga kommentarer: