lördag 27 mars 2010

Döda fiskar...


När jag under år 2008 och 2009 sålde många av mina ägodelar var det inte många som förstod vad jag höll på med. När folk frågade gav jag medvetet svävande svar. Jag har alltid haft som motto att köpa mina leksaker kontant, dvs. allt utom fastigheter. Det jag gjorde var helt enkelt att jag frigjorde massor av kapital då jag sålde husbil, bil, tävlingscykel och massa annat dött skrot. Det var fel tillfälle då att ha kapitalet inlåst i saker som sjunker i värde, jag ville göra tvärtom...

Det frigjorda kapitalet tillsammans med annat kapital samlade jag i en bred och väl genomtänkt aktie- och fondportfölj. Lyckades ganska bra med att tajma urblåsningen i mars 2009 men så här i efterhand skulle jag haft ännu mera is i magen. Kan tyckas vara ett högriskprojekt och ganska osvenskt men jag kan säga att det än så länge är den bästa affären i mitt liv, alla kategorier. Börsen har stigit över 50 % sedan dess. Planen är att inte sälja förrän jag ser tydliga tecken på att konjunkturen viker nedåt, vilket jag tror inträffar tidigast 2012 men mer troligt 2013 eller 2014.

Kapitalmaskinen som jag byggde då är nu min egenhändigt designade pensionsförsäkring. Jag kan frigöra den på några minuter vilken vardag som helst, om det skulle behövas. Ganska mäktigt om jag själv får tycka till. Då jag alltid eftersträvar öppenhet väljer jag att visa er hur portföljen är komponerad. Längre ned till höger i bloggen kan ni löpande följa hur den ser ut. Aktieportföljen är väl avvägd med låg risk och nästan uteslutande aktier med bra direktavkastning. Fondportföljen är däremot hög risk och är helt inriktad på tillväxtmarknaderna Brasilien, Ryssland, Indien och Kina.

Så nu vet ni hur jag tänkte. Som vanligt tvärtemot alla andra. Bara döda fiskar följer strömmen...

/Rickard Mattsson

Inga kommentarer: