torsdag 30 oktober 2008

Adapt and improvise

I tisdags cyklade jag med racern på is. Igår sprang jag på is till jobbet. Igårkväll åkte dubbdäcken på vintercykeln. Det sägs att det enda varaktiga är förändring, adapt and improvise.

Imorse var jag uppe med tuppen. Väckarklockan ringde 05:20 eftersom min sambo skulle åka och simma innan jobbet. Efter en snoozning steg jag upp. Åt gröt, banan och ägg. 06:30 cyklade jag iväg till gymmet. Körde på cykel och gångbanan hela vägen. När man cyklar på vägen är man hatad av alla bilister, imorse blev jag hatad av alla gångtrafikanter och övriga cyklister. När jag cyklade på den nya cykelbanan nedför haga-vägen körde jag snabbare än bilarna på vägen. Observera att det är 50 Km/h på den sträckan. Ni kan ju tänka er själva hur det skulle vara att gå på gångvägen och vips bli omkörd av en cyklist som kommer i över 50 Km/h. Detta kanske kan vara en tankeställare till alla bilister som tutar åt oss cyklister när vi okuperar "deras" väg.

Hur som helst, nu ska jag inte klaga mer. Jag hoppas på överseende från övriga trafikanter. Enligt teoriboken för körkort som jag läste i somras så vistas alla trafikanter i trafiken på lika villkor. Vägverkets definition på trafikant är alla som vistas i trafiken. Detta innebär att den 80-åriga tanten, bilisten, cyklisten, 3-åringen på trehjuling och hunden vistas i trafiken på lika villkor. Ingen går före den andra, ingen är värd mer än den andra. Alla måste visa ömsesidig respekt och hänsyn. Hur svårt ska det vara att förstå? Ja nu blev det lite mer klagat men nu får det vara nog. ;)

Cyklade som sagt till gymmet. Kom fram precis till de öppnade, 07:00. Körde ett stenhårt träningspass. Ökade i några maskiner och stönade på som om jag var med i en porrfilm. Gamlingarna som tränar på morgonen tittade konstigt på mig när jag satt i benpressen och plågade mig själv. Dom lyftar grymt lätt, till och med lättare än mig. Sån ska jag bli när jag blir gammal. Åka till gymmet och lalla runt, lyfta lätt och prata skit. ;)

Nu väntar dagens sista pass som är cykelturen på vägen hem. Vi får se om jag kan cykla lugnt eller om det blir hårt igen. Kroppen och knoppen avgör.

/Rickard Mattsson

6 kommentarer:

Nordström sa...

Jag känner en cyklist i Göteborg som fick böter för att han cyklade på vägen när det gick en gångbana/cykelbana precis bredvid... Hur man än gör blir det fel. Cykla som är så rätt!!!

Miike sa...

själv hatar jag alla bilister, brukar ge igen efter alla tutningar när jag åker rullskidor.. Breder ut mig rejält när jag kör skate.. tutar någon så råkar jag alltid slinta med staven på karossen.. Men håller dom inte ut så.. Eller så cyklar man i kapp dom o sliter upp dörren,, ett annat alternativ är att ta regg nummret o åka på hem besök

Rickard Mattsson sa...

Nordström, ja man känner sig lagom missanpassad. Cykla är ju hälsofrämjande. Att åka bil borde vara förbjudet.

Skidåkaren, ibland använder jag mina nävar och fingrar (i luften) åt bilister. Än så länge har jag lyckats hålla mig från att nita någon men det har varit nära många gånger.

Nordström sa...

Ett par hundra meter från våran port blev en kille skjuten för en trafikincident i somras... Ta det lungt med fingervisandet!

Robert Edin sa...

Jag blir orolig när jag ser din cykel upp och ner på golvet, det finns regler på hur man handskas med fina cyklar. Regel 1. Mekställ skall alltid användas. Regel 2. Cykel får aldrig ställas upp och ned på golvet.

Rickard Mattsson sa...

Åh, det finns så mycket regler jag inte vet om! Du kan vara lugn Robert, jag lägger alltid mina cyklar upp och ned då det ska mekas. Spelar ingen roll om det är dyrt eller billigt. Hmm, billigt föresten, min billigaste cykel kostar 20000 kronor. ;)

Jag har ett mekställ också men det använder jag bara vid ny eller ombyggnation av hel cykel. Då är det praktiskt att kunna hänga upp ramen och riva eller bygga på den tills cykeln är komplett eller avskalad.