onsdag 11 juni 2008

Sväng vänster och gör därefter en u-sväng!

Min Nokia N95 är förträfflig på alla de sätt. Den är grym på det mesta med andra ord. Den har även en förmåga att överraska och visa på nytänkande. Ett exempel är då vi åkte ned till Västerås. Helt plötsligt får GPS:en för sig att snacka efter lång tids tystnad. Detta händer när vägen är relativt rak och inga avtagsvägar finns åt något håll. Helt plötsligt bryts tysnaden och kvinnorösten i GPS:en säger bestämt: sväng vänster, gör därefter en u-sväng!



Hmm, tänker jag det där var nog lite fel för hade jag svängt vänster där hade jag inte kunnat skriva detta inlägg. Efter någon minuts funderande insåg jag också att den måste ha varit riktigt ute och cyklat. Jag menar om man först svänger vänster och sedan gör en u-sväng då hade man ju lika gärna kunnat svänga höger direkt...

När vi nästkommande helg var i Stockholm och skulle åka från Luma-parken ut till Ingarö blev vi rejält överaskade igen. GPS:en har helt plötsligt lärt sig nya fraser och säger: "vänd vid nästa tillfälle". Okej det är ju normalt men strax därefter säger rösten i GPS:en "vänd vid nästa tillfälle och vänd vid nästa tillfälle". Hmm, då är man ju lixom tillbaka på ruta ett känns det ju som, typ som att köra runt runt i en rondell...

Nåja, jag har mycket hjälp av min N95:a med GPS-funktion men helt klockrent funkar den inte. Det var vid ovan nämnda tillfällen jag kom på att GPS:er är precis som kvinnor.

You can´t live with them and you can´t live without them...

Fast jag vet att kvinnor tänker exakt samma sak om oss män. ;)

Förlåt Annika.

/Rickard Mattsson

Inga kommentarer: