Det lät relativt enkelt men det var det inte! Att montera av de gamla utslitna däcken tog nog 1½ timme och sedan tog det ytterligare 2 timmar att limma och montera på de nya däcken. När jag var färdig hade jag rejält ont i fingrarna!
Återstår att se om resultatet blev lyckat. När jag efter montering testade däcken i riktställ så var däcket aningen högre (någon millimeter) där ventilen sitter. Antar att det beror på att däcket är ihopsytt på det stället samt att ventilen bygger lite. Ska prova däcken i helgen och se om resultatet blev bra eller dåligt.
När det gäller mitt knä så blir det successivt bättre men det går för långsamt!
/Rickard Mattsson
6 kommentarer:
Nya tubdäck skall man lägga på en fälg som helst är olimmad. Pummpa upp däcket till 7 kg och låt det sitta så några dygn. Hjulen som däcken skall sitta på limmas, stryk på en jämn tunn hinna, det är ganska klokt all lämmna ca 6-7 cm mitt emot nippeln, då blir det lättare att ta av däcket när det är dax för det. Även däcket skall limmas, stryk på en tunn hinna. Sen väntar man till dess det är klibbfritt och sen lägger man på däcket, det krävse en viss vana att få det bra. Hör gärna av dig om du vill att jag skall visa hur man gör det på ett bra sätt.
Varför bytte du däck, Rickard?
Han ville öva
Tom: jag köpte mina ZIPP-hjul begagnade och fick då dem med däck (Vittoria Evo CX). Dom däcken var relativt slut med massa jack och obefintligt mönster. Dessutom läkte dom luft så jag var tvungen att pumpa dem varje gång jag skulle använda cykeln. Det var anledningen till att jag var tvungen att byta däck ;).
Rickard, dom finaste tubdäcken läcker eftersom dom oftast harlatexslang. Samma fenomen uppstår om du har latexslang till kanttråd. Sen skall man alltid om man kör på tub släppa ut lite luft efter avslutat pass/tävling, annars blir däcken större och större samt skörare.
Åh, tänk att det finns så mycket att lära om däck! Men däcken jag bytte ifrån var även slutkörda.
Skicka en kommentar