måndag 25 juni 2007

Specifik träning

Den här veckan är det väldigt specifik träning inför Maratona dles Dolomites som jag kör nu till helgen. Backintervallerna duggar tätt och antalet klättrade höjdmeter räknas mer än i vanliga fall.

Idag körde jag några riktigt sköna backintervaller på Södra Berget här i Sundsvall. Som vanligt var det start vid bergsgatan och mål vid hotellet. Sträckan är bra precis 3,6 km och antalet höjdmeter är strax under 200. Hittills har jag aldrig lyckats pressa mig under elva minuter upp för den vägen men idag var jag riktigt nära. Körde fyra intervaller på följande tider: 11:18, 11:17, 11:18 och sedan dundrade jag på med en sista intervall på 11:03. Riktigt nära att klara mig under elva minuter där men precis när jag kom upp på toppen hade jag motvind!

Vad är då Maratona dles Dolomites? Ja det är ett lopp som går i bergen i norra Italien. Sträckan är på 138 km, nästan som Solleröloppet men antalet höjdmeter som ska bestigas är 4190. Som en jämförelse är det ungefär 21 gånger upp och ned för Södra Berget, se banprofil nedan.

Skönt att semestern börjat nu också. Då har man lite andra möjligheter till träning samtidigt som kroppen känns mera pigg och utvilad.

/Rickard Mattsson

Inga kommentarer: