måndag 11 juni 2007

Backträning

Det var längesedan jag kunde köra någon backträning. Jag kommer inte ens ihåg när det var sist.. Jag har avvaktat all backträning eftersom mitt knä inte känts tillräckligt bra tidigare.

Idag var det dock dags att bemästra Södra Berget igen och se hur illa det faktiskt står till med formen iår.

Förra året provade jag ut den mest effektiva utväxlingen uppför Södra Berget så nu visste jag redan från början hur jag skulle klättra uppför för att det skulle gå så fort som möjligt. Kroppen och benen kändes slöa idag så ett tag funderade jag på att lägga planerna helt på hyllan men på något sätt åkte jag ändå till Södra för att känna på...

När jag väl var på plats och börjat köra så kändes det ganska bra ändå, inget supertempo men klart godkänt med tanke på hur min vårträning sett ut. Orkade med fyra intervaller uppför berget med start på Bergsgatan och mål vid hotellets entré längst upp på berget. Försökte under de tre första intervallerna att hålla så jämn fart som möjligt och få någotsånär likadana tider samtidigt som min tröskelpuls helst inte skulle passeras. Tiderna under de tre första klättringarna blev: 11:18, 11:14 & 11:27.

Den tredje intervallen körde jag sittandes och blev således tvungen att gå ned på väldigt lätta växlar. Målet var att sitta hela vägen upp men det var stört omöjligt efter tre intervaller, i några partier blev jag tvungen att resa mig upp ur sadeln. Sista klättringen gjordes på 12:17 vilket var en hel minut sämre. Bra, då vet jag hur man inte ska göra...

Vid en närmare analys av mina tider har jag sökt upp vilka tider jag körde på under ett exakt likadant pass för ett år sedan. Tiderna då var: 12:23, 13:36, 14:24 & 12:47.

Jag vet att siffror inte är allt här i livet men att dels kapa över minuten sedan förra året samt att ha mycket jämnare prestation säger mig att jag trots allt är i rätt bra form.

Imorgon sätter jag två hårda träningspass sedan ska jag vila onsdag-fredag inför Vätternrundan. Målet där är att köra runt Vättern på under åtta timmar. Jag tror det kommer att gå galant, bara kroppen håller ihop och väggningen uteblir ;).

/Rickard Mattsson

4 kommentarer:

Annika Ljunggren sa...

Kul att du kan börja med backar igen! :) Annars skulle vi kunnat flytta till Motala... ;) VR går säkert jättebra för dig!

Tom sa...

Kul att du börjar komma igång ordentligt!

Anonym sa...

Vätternrundan under åtta timmar?! Det är ju sjukt snabbt :D

Lycka till!
/Markus

Tom sa...

2005 cyklade ett norskt gäng på 6 h 41 min. Inte illa, men de flesta hade tempobågar på sina styren. Ett rent lagtempo. Imponerande, hur som helst.