onsdag 27 juni 2007

Packad och glad

Nu är det mesta packat och klart inför resan till Italien. Imorgon torsdag reser jag först med tåg till Arlanda. Där blir det övernattning och sedan går flyget till München strax före nio på fredag morgon. Från München kommer vi sedan att ta bil till Italien. Lördagen kommer sedan att spenderas till att montera ihop cykeln och att ladda inför loppet. Själva loppet går någon gång under söndagen (1/1), har ingen aning om när men det får vi nog reda på så småningom.


Cykeln och dess tillbehör packades ned i flight-casen igår. Precis som jag hade befarat var det ganska lurigt att få till. Pysslade ett par timmar innan jag till slut fick allt på plats.


Idag genomförde jag det sista hårda träningspasset innan resan. Backintervaller på södra berget igen, fyra stycken (exakt samma upplägg som förra gången). Idag var jag seg i benen efter måndagens backintervaller och tisdagens gym och löpning. Jag funderade ett tag på att köra ett mesigt distanspass istället och vänta med backintervallerna till imorgon. Jag har ofta sådana tankar men jag försöker slå dem ur huvudet fort. Jag bet ihop trots seghet i kroppen och cyklade till södra berget ändå...

Jag vet hur jag brukar ligga till rätt tidigt i backintervallerna så redan vid den första "mellantiden" märkte jag att det gick bra. Vid den andra var jag 10-15 sekunder snabbare än normalt och när jag kom till toppen märkte jag att det gick riktigt snabbt.

Ett av målen jag haft för den här säsongen har varit att köra åtminstone en intervall uppför södra berget under elva minuter. Idag visade jag det där j&%¤a berget hur klättring ska genomföras. Körde på följande tider idag: 10:53, 10:49, 11:01 & 10:59. Vad jag gjorde under den tredje intervallen vet jag inte, jag var nog lite disträ och hade dålig koll på klockan och växlingarna. Hur som helst så fick jag ett fint kvitto på att formen är bra och det ska jag ta med mig och försöka förvalta på bästa sätt framöver. Så glad är jag för att det gick bra på dagens träningspass.

Igår tisdag kunde jag genomföra mitt första löppass på två månader. Rådet från Naprapaten var att det sista jag skulle börja med igen när det gällde träning var löpning eftersom det sliter hårt på leder och muskelfästen. Löpningen gick bra, kändes lite ovant från början men motorn är ju lite lätt trimmad så nu gäller det bara att få till löpsteget och snabbheten i benen inför Lidingöloppet i september. Ett pass på gymmet blev det igår också, det kändes bra men jag kör fortfarande väldigt låg vikt i vissa benmaskiner för att inte förstöra mitt knä igen. När jag kommer hem från Italien blir det nog lite mer viktökning där tror jag..

Imorgon torsdag kör jag ett lugnt distanspass på tre timmar, sedan är det vila i två dagar inför loppet.

Nu blir det inga uppdateringar förrän tidigast 7/7.

/Rickard Mattsson

7 kommentarer:

Anonym sa...

Lycka till i pastaland. Glöm inte att äta gott och dricka rött när du ändå är där. Har du plåstrat om cyklen efter vätternvurpan nu? Inga bestående men? Såg ut som att sprickan på ramen satt vid flaskstället.
Fina tider på Södra berget. Du är ju lätt så backar borde ju vara din grej. Hej.

Anonym sa...

Det var väldigt vad många flaskor du har med dig.

Anonym sa...

Ruben, ja jag brukar vara väldigt noga med vad jag äter inför mina lopp. Oroade mig ett tag innan men sedan insåg jag att jag faktiskt skulle åka till pastalandet Italien där nationalrätten är Spaghetti Bolognese. Nu är jag lugn och fin, mycket pasta kommer det att bli.

Robert, det är inte alla som är omänskliga som du och kör med en 50 cl flaska oavsett värme, intensitet och loppets längd. Det skulle inte förvåna mig om du kör vätternrundan med en 50 cl flaska. Min prestation blir lidande om jag dricker för lite, det är fakta. Men om jag verkligen använder alla fyra flaskorna återstår att se, better safe than sorry...

Anonym sa...

Angående skadorna på ramen som uppstod vid vurpan på VR så har jag lagat det provisoriskt. Håller på att undersöka hur jag kan få en ny ram, endera via Specialized som har livstids garanti på sina ramar eller via någon av alla försäkringar. Förr eller senare löser det sig men just nu har jag inte tid att pyssla med sånt för nu cyklar jag ;). Min förhoppning är att jag kommer att få en ny ram, så då blir det inga bestående men.. Det var fästena till det bakre flaskstället som ploppade ut ur ramen vid vurpan. Konstigt tycker jag, flaskstället borde gått sönder först eftersom det är gjort i tunn karbon. Måste vara en miss i konstruktionen enligt mig.

Anonym sa...

Lycka till! :)

Anonym sa...

fyra flaskor är väl en sak, men att inte alla matchar cykelns färg...ajaj

/tempo tryck hårdhet

Anonym sa...

Ni kan vara lugna. Jag använde faktiskt bara de svarta flaskorna som är i samma färger som cykeln. De blåa hade jag bara med som säkerhet, blev dock aldrig använda :).