Året 2006 kommer jag att komma ihåg för det underbara vädret, alla fantastiska lopp och min otroliga form. Men nu är hösten här och med den blir nu träningen mer fokuserad på teknik och distans. Det är nu som formen ska slipas och avsevärt förbättras inför säsongen 2007...
Distansen går alldeles utmärkt att bygga upp. Idag passerade jag 700 mil landsvägscykling under året varav merparten har avverkats de senaste sex månaderna (april-september). När det gäller tekniken lägger jag nu fokus på att lära mina nervbanor att röra sig mer ekonomiskt. Det blir mycket rundtrampsövningar och höghastighetskadens med toppar på över 160 varv/min. Rundtrampsövningarna utförs på så sätt att jag cyklar med en fot inkopplad i trampan och den andra hängande på sidan. Detta förbättrar och finslipar rundtrampet och ekonomin i min cykling.
Parallellt med detta försöker jag även att underhålla mina starka sidor som cyklist men fokus ligger helt klart på mina svagheter nu då säsongen är över. Jag har även börjat kika på material inför säsongen 2007. Under slutet av året får vi se vad det blir man ska ha under rumpan nästa säsong...
Några tankar kring perfektion som jag har haft under dagen...
Jag vet att mina nuvarande cykelskor är på tok för tunga, de är avsedda för MTB och väger över 800 gram/par. Riktiga cykelskor för racercykling är betydligt lättare och styvare, de flesta väger in på runt 600 gram/par men det finns även de som har en så låg vikt som 400 gram.
Ponera nu att jag skulle byta mina 800 grams skor mot ett par som väger 600 gram. Skillnaden mellan dessa är således 200 gram vilket kan tyckas vara väldigt lite. Men om man tänker på att jag kör med relativt hög kadens och snittar runt 100 varv/minut på mina rundor så kan man göra följande räkneövning:
100 varv/minut * 200 gram = 20 kg/minut
Varje minut drar jag alltså runt 20 kg extra vikt som dessutom är i rörelse. 200 gram varje varv gör stor skillnad. Under träning är det bra med lite extra vikt men under tävling vill man definitivt inte ha denna extra vikt; särskilt inte om den ständigt är i rörelse. Jag nyttjar hellre denna kraft till att komma framåt snabbare än att flytta ett par skor...
Jakten på perfektion har påbörjats...
/Rickard Mattsson
5 kommentarer:
Markus, du behöver aktivera anonyma kommentarer i din blogg. Roligt att du tror på mig, särskilt då vi varit ute tillsammans några gånger så du vet ju faktiskt hur jag kör ;).
Imponerande.
Jag tror nog du dubblar min träningsmängd. Du lär nog överraska många med dina framsteg nästa säsong.
Intressant blogg att läsa.
Andreas J, du har redan imponerat djupt på mig under årets lopp som vi kört tillsammans. Du har definitivt talang för cykling. Jag ser fram emot att köra tillsammans med dig igen under 2007. Lycka till med träningen under vintern.
En liten kommentar till din räkneövning: I en ideal värld utan friktion och luftmotstånd blir det ingen skillnad med
lättre skor. Tramporna är ju stelt förbundna med varandra. Vid konstant fart
(rotation) utförs ett arbetet för att lyfta höger fot men det kompenseras av
tyngdkraftens arbete på vänster fot som i samma ögonblick dras mot marken.
Nettoarbete uppstår bara vid accelaration. Om man tar hänsyn till friktionen
i trampornas lagring blir kalkylen en annan.
Roger, jag har faktiskt funderat över det där men jag valde att "gena" lite i min uträkning. Om jag hade räknat på nåt mer avancerat sätt finns nog risken att jag ägnat mer tid åt uträkningen än åt träningen.. ;)
Skicka en kommentar