onsdag 4 oktober 2006

Även jag har...

..dagar som känns helt fel. Idag var en sådan dag då det mesta bara kändes tungt och jobbigt. På väg hem från jobbet var det backträning på schemat men det blev ett väldigt kort träningspass idag. Hela kroppen kändes så otroligt trög så det var bara att avbryta och åka hem. Just nu sitter jag och analyserar min träningsdagbok för att finna eventuella ledtrådar till att jag känner mig trög idag...

Imorgon blir det en vilodag. Träningen återupptas sedan på fredag med ett lugnare teknikträningspass samt ett kort medelintensivt löppass på kvällen.

I normala fall är jag en person som alltid mår bra. Detta beror till stor del på att jag tar ett aktivt ansvar för mitt eget välmående. Varje dag brukar jag fundera över vad jag behöver göra för åtgärder för att må bra även imorgon. Det kan handla om allt från träning och kost till vila och återhämtning. Hur behöver jag agera för att må bra på både kort och lång sikt? Det är frågan jag ställer mig varje dag, året om i alla väder och under alla förhållanden. För det mesta fungerar detta och jag mår oftast otroligt bra, dock inte idag...

Min tro är att fler än jag behöver ta sig en funderare över handling och konsekvens. Detta för att i slutänden få bättre kontroll över sitt liv och välbefinnande. Exempel: om jag slappar och äter skräpmat under ett års tid, kommer jag att må bra då? Svaret på den frågan är kort och gott nej! Tar du som jag och kopplar ihop handling och konsekvens i ditt liv?

Det vi gör idag påverkar hur vi mår imorgon...

/Rickard Mattsson

3 kommentarer:

Anonym sa...

Alla har en dålig dag ibland, måste vara så för annars vet man inte när man mår bra! :) Så sluta analysera nu!

Anonym sa...

Annika är mycket klok.
Men, man kan inte gå från motionärstävlingar till elit/proffs i antal träningstimmar, under samma säsong, det tar flera år, Du kör väldigt hårt nu, och säsongen är slut. En lugn månad är inte fel för att bygga upp sig senare igen fram mot nästa säsong. Du kan inte bygga vidare på din form nu, och få den att öka hela tiden tills nästa säsong. En månad med kortare och ostrukturerade träningspass som följs av en period med basträning, mycket kondition, styrka och distans. Sen i februai och framåt kommer den hårda träningen för att slipa sig till toppform för tävlingarna.

Anonym sa...

Mycket kloka synpunkter. Jag tar till mig dessa så gott det går. Tack!