söndag 3 september 2006

Träningsrapport #1

Några funderar säkert hur det gick med den ökade träningsmängden som jag skrev om tidigare...

Svaret är att det går utmärkt, jag märker själv att jag gör små framsteg på olika områden vid jämna mellanrum. Jag har precis lagt cykelsäsongen 2006 bakom mig och siktar nu in mig på 2007. Nya mål sätts upp samtidigt som jag successivt kommer att börja slipa på mina svagheter och bygga vidare på distansen inför nästa säsong. Jag ska träna ute så länge det är möjligt, sedan blir det till att köra trainer, gym och löpning under vintern. Min ambition är nu att bibehålla den ökade träningsmängden och periodisera den över tiden. Detta innebär att jag kör några hårda veckor följt av någon vecka med mer vila.

När det gäller löpningen har även den gått bra. På mitt sista pass kändes det som jag formligen flög fram i skogen. Det känns som jag snart börjar få till löpningen, åtminstone i terräng. Under vinterhalvåret ska jag nu försöka bibehålla det jag byggt upp och kanske även bli lite snabbare på hårt underlag än vad jag är idag. Siktet är nu inställt på Lidingöloppet där jag är anmäld till sträckan 15 km. Lidingöloppet går av stapeln den 23 september för min del, en rapport från loppet kommer veckan efter.

Jag kan tänka mig att några funderar över hur en vanlig träningsvecka ser ut för mig. Jag tänkte ge ett exempel på det genom att dag för dag visa hur min senaste vecka varit. Den vecka jag beskriver är en av mina lugnare och är på cirka 16 timmar i total träningstid.

Måndag
Transportsträcka 10 km cykel till jobbet i pulszon 2 & 3
Styrkepass 45,5 km cykel på tyngsta växeln i pulszon 2 & 3

Tisdag
Gym, styrka överkropp 60 min

Onsdag
Transportsträcka 10 km cykel till jobbet i pulszon 2 & 3
Backträning 45,5 km cykel i pulszon 3 & 4
Löpning 7 km varierad terräng i pulszon 2, 3 & 4

Torsdag
Vilodag (resa med jobbet)

Fredag
Intervallträning (långa aeroba och korta anaeroba) 95,5 km cykel i pulszon 3, 4 & 5

Lördag
Löpning 8 km terräng i pulszon 3 & 4
Recoverypass 82,7 km cykel i pulszon 2


Söndag
Snabbdistanspass 84,3 km cykel i pulszon 3

På söndagens pass kändes det riktigt bra trots dålig återhämtning från dagen innan. Jag körde ett snabbdistanspass på 84,3 km i pulszon 3 (140-160 slag/min) och snittade under hela passet 34 km/h inklusive uppvärmning och nedvarvning. Då vädret var blåsigt och regnigt är jag väldigt nöjd med den farten trots att hela passet utfördes i den aeroba zonen.

Vid midsommar började jag tillämpa pulsbaserad träning. Det har hjälpt mig att träna hårt de hårda dagarna och lätt de lätta dagarna. På så sätt blir det lättare att undvika utmattning och överträning samtidigt som den hårda träningen verkligen blir just hård.

I vinter ska jag för första gången börja köra med effektmätare för att bättra hålla koll på min effektutveckling och mina framsteg som cyklist. Det kommer även att bli lättare att jämföra sig med andra och anpassa träningen efter resultaten på detta sätt.

/Rickard Mattsson

Inga kommentarer: