lördag 23 februari 2008

Myrkrig

Nu sitter jag och varvar ned på trainern efter ett grymt blowout-pass. Idag gick det faktiskt riktigt riktigt bra. Kände mig av och till som en riktig cyklist trots att jag inte rakat benen sedan september.

För första gången lyckades jag hålla en hög och jämn effektutveckling. När jag precis hade slutfört näst sista intervallen såg jag svarta prickar framför mig, typ som myrkrig på TV. Då har man kört ett blowout-pass.

När Fredrik för några veckor sedan sa att "vi ska nog få upp dig på xxx watt och ned på yy kilo innan säsongen " hade jag lite svårt att tro att det skulle vara möjligt. Idag lyckades jag dock med konststycket att hålla rätt effekt rakt igenom samtliga intervaller. Nu återstår bara det där med vikten. Till sommaren ska jag vara mer anorektisk än någonsin! ;)

/Rickard Mattsson

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vill inte vara taskig men du ser ut som du har Anorexia redan, ät mat och träna på så kommer effekten och skit i vikten så kuperade är inte banorna i Sverige du kommer klara dig fint ändå, 3kg extra benmuskler är aldrig fel, ser snyggt ut om inte annat:D Keep up the Good work!

Rickard Mattsson sa...

Anonym: först och främst vill jag informera om att jag äter hela tiden. Det handlar inte om att sluta äta för att gå ned i vikt, det handlar om att äta rätt saker vid rätt tidpunkter.

Under förra vintern försökte jag mig på att äta extrema mängder. Jag åt mer mat, satte i mig proteintillskott, gainers och massa skit bara för att få mer muskler och bli starkare. Detta resulterade i och för sig att jag gick upp något kilo i vikt men baksidan blev att magen ballade ur totalt och jag upplevde inte att jag blev ett dugg starkare på cykeln. Min effektutveckling har aldrig någonsin varit så bra som den är nu och om man dessutom ställer den i relation till min vikt som just nu är avsevärt mycket lägre än under hela förra säsongen förstår man ju att det måste betyda nåt.

I den här branchen är det watt per kilo kroppsvikt som räknas. Om jag inte kan klämma ur mig mera effekt i förhållande till min kroppsvikt för att påverka detta värde så är det bara till att reducera vikten för att komma på banan. Helst både och såklart ;).

Angående Sverige och att det inte är kuperad terräng här kan jag delvis köpa. Årets linje-SM som går i Falun ska enligt uppgift gå på en extremt hård bana. Där vill jag inte ha ett enda gram mer än nödvändigt, thats why..

Vi ses på startlinjen!