onsdag 16 januari 2008

Ärlighet

Idag tänkte jag skriva några rader om ärlighet, för är det något som verkligen kan få mig att fastna för en annan person så är det just ärlighet. En person som alltid säger precis vad den tycker och sedan står för det. En person som aldrig ljuger och alltid håller vad som utlovats. En sån person får oändligt mycket förtroende och respekt av mig.

I den andra ringhörnan har vi den oärliga personen. Är det något som verkligen kan få mig att tappa balansen så är det en oärlig person. Att vara oärlig mot sig själv och andra är enligt mig en av de värsta saker som finns. Att säga en sak och mena en helt annan. Det kanske görs för att vilseleda eller skydda sitt eget skinn men i slutänden drabbar det bara utövaren.


Varför skydda sitt eget skinn på någon annans bekostnad?
Varför skylla på andra saker än det som är sant?
Varför inte säga precis som det är på en gång?
Varför skryta om saker som inte stämmer?
Varför inte göra det bästa av situationen?
Varför vilseleda istället för att vägleda?
Varför inte tänka lite på en kamrat?
Varför stjälpa istället för hjälpa?
Varför undanhålla sanningen?
Varför inte göra bra saker?
Varför inte se sanningen?
Varför ljuga för sig själv?
Varför denna girighet?
Varför överdriva?
Varför förneka?
Varför?



Varför inte kramas istället?

Ärlighet vara längst...

/Rickard Mattsson

Inga kommentarer: