fredag 7 september 2007

Sista rycket


Nu är det sista rycket som gäller för den här säsongen. Två saker återstår innan jag stänger året och börjar fokusera på 2008. Det första är ett LIVI-test som ska genomföras måndagen den 17/9. Då ska kroppen få lida och då får jag även ett kvitto på hur jag utvecklats under de senaste tio månaderna. På LIVI kommer jag att utföra ett sk. padilla-test på testcykel. Det innebär att man börjar cykla med låg effekt, tar en paus, mäter laktat i blodet och gör en uppskattning på hur jobbigt det är. Därefter ökas effekten och nya prover görs under en viloperiod. Så där håller testet på tills man väggar och når maxpuls. Min förhoppning är att jag tills i år utvecklats positivt när det gäller laktattålighet och syreupptagningsförmåga. Återkommer med rapport efter testet.


Det andra som återstår i år är Lidingöloppet. Det går sista helgen i september. Lite konstigt men jag tycker själv att jag utvecklats mer inom löpning till i år än vad jag gjort inom cykling. Ändå är det på cyklingen som jag lagt 98% av träningen. Med mina fina tider på löploppen under sensommaren har jag lyckats seeda fram mig till startgrupp #2 på Lidingöloppet. Det är ledet efter elit vilket känns nästan lite overkligt; jag är ju ingen löpare juh!


I och med Lidingöloppet stänger jag sedan år 2007 och tar sikte på 2008. Vad som händer då återkommer jag till i ett senare inlägg, håll utkik...


Just nu är jag inne på den tredje veckan i min träningsperiodisering. Det innebär att jag drar ned på intensitet och ökar på mängd istället. Jag kör mest distanspass både på cykeln och i löparspåren under den här veckan. Överträningssymptomen börjar komma smygande under den här veckan och att kroppen egentligen vill vila börjar bli ganska uppenbart. Nästa vecka är det vilovecka och även uppladdning inför LIVI-testet den 17:e.


/Rickard Mattsson

2 kommentarer:

Miike sa...

Du vet väl vad vi har sagt! Cykling är en överskattad träningsform för cyklister!

Kör hårt på lidingö

Rickard Mattsson sa...

Ja det verkar som det stämmer. Nästa år ska jag nog bara gå stavgång och bli skitbra på att cykla ;).