onsdag 11 augusti 2010

Sweet Chili Chicken


Igår gjorde jag så god mat att jag egentligen inte borde dela med mig av receptet. Sweet Chili Chicken skulle maträtten heta på restaurant men där skulle den bara smaka hälften så bra och vara dubbelt så onyttigt..

Började med att tillreda kycklingfiléer i ugn. Rensade dem, penslade en ugnsform med olivolja, lade i filéerna i formen och penslade dem med olivolja. Därefter strödde jag på krossat linfrö och kryddade filéerna med chilipeppar, cayennepeppar och curry. Sedan in med dem i ugnen på 225 grader i 60 min.

Quinoa-woken kokades precis som vanligt i 15 min. Sedan tillsatte jag tinade frysta grönsaker, olivolja, sambal oelek och sweet chili-sås. Blandade om och lät stå under lock i ytterligare fem minuter på avslagen platta.

Såsen är baserad på turkisk yoghurt, sweet chili-sås och lite salt. Bara att blanda och smaka av för att få rätt smak. Det behövs rejäla mängder sweet chili-sås för att det ska bli rätt smak så snåla inte.

Inga kommentarer: