lördag 12 september 2009

36 km


Under de senaste åren har jag haft som mål att löpträna två gånger i veckan. Det har fungerat bra och tagit mig från 50 min på milen ned under 40 min. Den mängden löpträning räcker såklart inte för att springa snabbt, jag har cyklat en del också... Nu har jag i alla fall tänkt öka löpmängden lite inför nästa år, ska försöka ge mig i kast med tre pass i veckan och se hur det fungerar. Ja men hur svårt kan det vara tänker säkert många. Ja om man tränar 6-7 dagar per vecka så är det en utmaning för man vill dels få kvalitet i passen samt att kroppen håller vecka efter vecka, månad efter månad och år efter år. Prova så får ni se...

Hur som helst så har jag denna vecka provat att löpträna tre pass till jobbet. Det blev måndag, onsdag och fredag. En vilodag mellan varje pass då jag simmat eller cyklat istället. Över helgen vilar jag helt från löpningen och cyklar då istället. Idag tex. blev det ett pass på två timmar där jag lade två långa 45min-intervaller till handlingarna på min MTB. Total löpmängd denna vecka är 36 km, fördelat på tre pass om 12 km. Samtliga pass har utförts i relativt högt tempo cirka 20 bpm under tävlingsfart, har dock gjort stabila tider runt 40min på milen ändå. I fredags satte jag ett riktigt bra pass med 39min på milen vilket gjorde mig nöjd. Då sprang jag med vanliga träningsskor och ryggsäck vilket säkert sinkade mig några sekunder. Nu ska vi försöka ta detta nice and easy...

/Rickard Mattsson

4 kommentarer:

Unknown sa...

Jag blev nästan lite orolig att du lubbat 36 km i en vända :o) Måste springa mer själv också men det är ju sååå mycket roligare att cykla.

Rickard Mattsson sa...

Det skulle nog inte vara några problemas att springa 36 km i ett svep men det skulle inte gå fort och det skulle snabbt bli tråkigt.

Anonym sa...

när far du till dina thailändska flickor? ;)

Jojje

Rickard Mattsson sa...

Jojje, det är topphemlig information. Rätt vad det är kommer det inlägg från Thailand. Ni får helt enkelt ha tålamod... ;)