måndag 15 juni 2009

Tredje gången gillt

Idag körde jag upp för MC-kort. Det var inte första gången, inte heller den andra gången. Det var tredje gången gillt idag, men jag är inte den som ger mig om jag gett mig tusan på nåt. Första gången jag körde upp var hösten 2008, det var näst sista uppkörningstillfället och om sanningen ska fram så var jag dåligt förberedd då trots att jag tyckte att jag kört och övat mycket. Andra tillfället var 28:e maj iår då jag samlat mod till mig och förberett mig bättre. Inte heller den gången slank jag igenom nålsögat uppe på Sättna. Orkade inte ens bli arg den gången. Gjorde istället som under distanpassen på cykel, sänkte ned huvudet och fortsatte. Tränade vidare för att bibehålla min teknik och balans och idag var det dags igen. För tredje gången åkte jag och min far upp till Sättna imorse för att köra upp...


Momenten på Sättna är allt utom lätta. Först ska man göra säkerhetskontroll, därefter ska man köra krypkörning i lågfartsbana. Efter det ska man köra högfartsbana med undanmanöver, slalombana, vändning och kontrollerad inbromsning från 50 km/h. Efter det momentet är det kontrollerade inbromsningar från 70 och 90 km/h. På sista momentet, inbromsning från 90 km/h sprang förarprövaren fram till min motorcykel och lade handen på bakre bromsskivan. Jag frågade vad han gjorde.. Han sa att han tyckte att jag hade använt lite för lite bakbroms så han ville känna på om skivan var tillräckligt varm. Bromsprovet blev dock godkänt men han tyckte att jag kunnat bromsa hårdare... Ja det är inte lätt det här med MC-kort, i synnerhet om man som jag väljer att läsa teori själv och köra upp privat, helt utan hjälp från körskola.

Efter att ha kommit igenom momenten på Sättna blev det hopp och lek i några timmar. Jag skulle köra i trafik först vid 13:15 så då åkte vi hem till mor & far där jag åt lunch och somnade av utmattning. Som tur var hade jag knaprat lite ipren på morgonen för att lugna ned nerverna inför momenten på Sättna. Det hjälpte bra så jag tackar min far för det tipset. "Do not try this at home kids".

Trafikmomenten bestod av lite körning runt i stan samt motorvägen till och från Gärde. När jag kom tillbaka fick jag klart för mig att jag klarat alla moment med bravur. Pust och stånk. Det var inte någon rak och snabb väg man tog till MC-kortet. Ett år, ett teoriprov och tre uppkörningar tog det närmare bestämt.

Jag firade segern med att åka till Alviks för att köpa ett tonat visir till min hjälm. :)

Vill rikta ett stort tack till alla som stöttat mig i kampen, i synnerhet min far som stått brevid min sida i vått och torrt.

Tack!

/Rickard Mattsson

4 kommentarer:

Markus sa...

Grattis! Kan inte ha varit lätt att köra upp idag. Fast du kanske hade medvind idag? :)

Rickard Mattsson sa...

Nä det var inte lätt idag. Vinden tog tag i en rejält uppe på Sättna flygfält idag. Var nära att tappa balansen mer än en gång pga. det.

Unknown sa...

Grattis, men glöm inte att hoja på din riktiga cykel!

Rickard Mattsson sa...

Det är lugnt, cykla gör jag för att prestera, motorcykla gör jag för att slappna av och återhämta mig. Det är två olika fordon med två olika syften som kompletterar varandra. Det är åtminstone tanken... ;)