söndag 26 augusti 2007

Norrländska Mästerskapen 2007

Förra helgen fick jag reda på att det gick en tävling som heter Norrländska Mästerskapen. Det var på Broarna Runt som jag hörde talas om denna tävling. Åkte hem och letade febrilt på webben efter information. På söndagen hittade jag inbjudan och på måndagen anmälde jag mig trots att jag missat sista anmälningsdagen (det gör jag ofta).

Fick planera om träningen lite den här veckan med tanke på den "nya" tävlingen som dök upp. Körde hårt tisdag, onsdag och torsdag sedan trappade jag ned träningen och vilade helt och hållet på lördag. På lördag-kväll åkte jag ned till Järvsö där tävlingen skulle gå, närmare bestämt vid Stenegård som ligger ganska centralt i Järvsö. Kom dit ganska sent på lördag kväll, åkte och tittade på starten så jag visste var den var sedan åkte jag till Järvsö hotell där jag hade bokat rum. Hämtade nyckeln, bar in cykeln och övrigt nödvändigt och gick direkt och lade mig för att sova. Somnade direkt och sov hela natten, vaknade nio timmar senare hur utvilad som helst. Åt hotellets frukostbuffé och gjorde mig iordning för starten som skulle gå klockan 09:00.

Åkte från hotellet strax efter 8-tiden och kom i god tid till startområdet. Packade upp cykeln och hämtade nummerlapp. Fick till en hyggligt lång uppvärmning, tror det blev cirka 20 min.

Loppet gick på en varvbana där varje varv var 21 km långt och vi skulle avverka fem varv. Första tre kilometrarna av banan bestod av en enda lång backe. När starten gick fick vi åka bakom startbilen ganska länge, uppskattningsvis 3 km. Redan på första varvet skedde den avgörande utbrytningen som jag tyvärr missade totalt. Måste bli bättre på att jaga ikapp alla utrytningar då jag oftast kör helt ensam för min klubb. Eftersom alla lag fått med minst en gubbe i utbrytargruppen blev dragviljan till en början dålig. På första varvet kändes väl min kropp sisådär men på de resterande fyra varven lossnade det rejält. På varv tre, fyra och fem var det jag som drog upp klungan för backen efter start och stundtals fick vi till ett ganska bra teamwork för att jaga ikapp utbrytarna. Det var nämligen som så att den IF Castor-cyklist som var med i utbrytningen fick punktering ganska tidigt och då blev det helt plötsligt fart på övriga i IF Castor. Jag hjälpte till med dragarbetet så gott det gick men även såna situationer är svåra då man är helt ensam från klubben. Hur som helst, bara att bita ihop och lida.

På det sista varvet hade jag tappat räkningen så jag fick fråga vilket varv vi var inne på, lite lurigt är det med varvlopp... Utbrytargruppen låg cirka 3 minuter före oss då vi gick in på det sista varvet, ingen gjorde här några försök att ta in detta avstånd utan det blev stundtals rätt avslagen körning ända tills sista biten in mot mål. Här hade vi en enorm motvind och det blev rätt svårt att köra. Helt plötsligt blev det en kamp mot vinden istället för övriga medtävlanden. Jag försökte leta en bra position men det var svårt, låg ganska långt bak och sökte mig framåt då jag började skymta målet. Med bara några hundra meter från målet sker en vurpa, två cyklister hakar i varandra och går i diket. Jag passerar några in mot målet och får till slut en nionde placering i min klass. Kroppen kändes otroligt bra idag, kommer faktiskt inte ihåg när det sist kändes så bra på cykeln som idag. Synd bara att jag missade utbrytningen..


Lite data från Norrländska Mästerskapen:

Tid: 2:48:22 (tim:min:sek)
Snitthastighet: 36,9 km/h
Maxhastighet: 67,6 km/h
Distans: 105 km
Höjdmeter: 998 hm
Antal startanden: 17 (i min klass)
Placering: 9

Resultatlistor från samtliga klasser finns här.

Även om inte alla förstått det så har åtminstone Google fattat vem som ska vara först!

Syns man inte så finns man inte...

/Rickard Mattsson

2 kommentarer:

Tom sa...

Synd med den missade utbrytningen, men det är bara att försöka igen, och igen, och igen... Bra dagsverke hur som helst! :-)

Anonym sa...

Ett bra sätt att inte missa utbrytningar är att stöta själv. Var inte rädd för att attackera, även i början av ett lopp.