måndag 19 mars 2007

Mjukstart

Idag startade jag träningen igen efter tre veckors vila och återhämtning. Under min hårda träningsperiod som varade från första december till 26:e februari (då kroppen packade ihop) innehöll som mest tre pass på en dag. Denna dag var måndagar och den klart hårdaste dagen under hela träningsperioden. Idag var det också måndag men jag valde att göra en mjukstart och skippade ett av passen (löpningen) helt och hållet ;).

Istället körde jag dubbla spinningpass med stenhårda långa intervaller, nedan ser ni pulskurvorna från passen.


Jag har lite svårt att tyda vad min kropp vill för tillfället. En sak är dock säker, jag har aldrig kört så hårda intervaller som idag. På första passet var jag lite seg i starten men sedan lossnade det rejält. Imorgon ska jag vila och låta kroppen ta in dagens intervaller sedan får vi se vad kroppen vill resten av veckan.

En dag i taget...

/Rickard Mattsson

8 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tror att din kropp vill simma lite på fredag! :)

Anonym sa...

Ta kontakt med Aktivitus och Mattias Lundkvist!

Anonym sa...

Ett litet tips från mig: om du vill bli så bra som du kan som cyklist ska du bara i nödfall träna någon annan gren.

Mvh Micke Lidholm

Anonym sa...

Micke L är en klok man, jag kan bara hålla med, den tror jag att ett pass om dagen räcker mer än väl, huvudsaken är att det alltid är kvalitet på passen.

Unknown sa...

Ett pass räcker garanterat om kroppen inte pallade det förra schemat. Det tar några år innan man klarar att köra flera hårda pass om dan. Givetvis ska du inte bara träna cykel som gubbsen säger. Det finns fina exempel på killar och tjejer som gör mer än cyklar och ändå är rätt hyfsade på att just cykla...

Anonym sa...

Ett exempel är Fredrik Eriksson,, Toms tränare, som gillar att springa och som sitter med i tätklungan i proffsvärlden nu.
Men ta det lugnare med träningen, man går inte från motionär till elit på en vinter.

Unknown sa...

Markus har rätt. Du måste ha tålamod! Kör färre pass nu i början 3-4 i veckan?, dubbla inte än på ett bra tag/eller alls. om det bara vore att träna mest som gällde skulle rätt många vara världsmästare vid det här laget...

Anonym sa...

Ni kan slappna av :). Jag kommer att fortsätta träna allsidigt, både cykling, gym och löpning även framöver. Angående träningsmängd så låg jag tidigare på 9 pass per vecka, varav merparten var på hög intensitet (intervallbaserade). Jag har dragit ned detta ganska markant nu till en början. Idag ska jag bara köra lite löpintervaller på lunchen och i övrigt vila.