lördag 7 oktober 2006

Dagens hjälte

Idag var det en riktigt ruskig dag här i Sundsvall, hösten är här på riktigt nu...

På förmiddagen var det uppehåll i regnet så då passade jag på att höststäda lite i vår trädgård. Tog samtidigt några riktigt höstiga bilder, bland annat på dagens hjälte enligt mig (se nedan).



Tänk hur ensamt den här nyckelpigan har det nu då det börjar bli kallt, blåsigt, regnigt och mörkt ute. Alla vi andra kan ju bara gå in, värma en kopp te och dra täcket över oss för att härda ut den närmsta tiden. Alla vi som klagar kan tänka på den ensamma blöta nyckelpigan då det känns tungt och mörkt nu under hösten. Enligt mig är han dagens hjälte som sitter där och härdar ut...

Folk har alltid sagt till mig att hösten är så fin på grund av alla färger. Jag kan ärligt erkänna att jag tidigare inte förstått vad dom pratar om, men i år har jag faktiskt börjat gilla hösten lite mer än tidigare. Här är ett exempel på fina höstfärger, bilden är tagen i vår trädgård idag.

Jag vet att hösten är en svår period för många. En del försöker härda ut genom att dricka vin och äta gott. Andra spelar lite på hästar och en del kanske köper nåt fint till sig själv. Jag är inte annorlunda men jag har lite andra knep för att härda ut när det är mörkt och kallt. Bilden nedan visar hur det kan se ut en helt vanlig helg när det är dags att tillbringa lite tid framför TV:n.

Men hur går det med träningen då? Jo tack, det går riktigt bra tycker jag. Som jag skrev tidigare var jag ner i källaren och vände i mitten av veckan. Då hade jag en rejäl formsvacka men med hjälp av kraftfulla åtgärder, i form av fruktsalladen ovan och vila kunde jag börja träna igen i fredags. Både fredagens teknikpass och lördagens distanspass kändes bra. Totalt sett blev det lite mindre mängd än normalt men det gör inte så mycket. Fokus ligger fortsättningsvis på teknikinlärning och att få till en så ekonomisk cykling som möjligt. I veckan har jag gjort två framsteg som jag konkret kan märka. Det ena är att min vilopuls sjunkit med tre slag under den senaste månaden. Det andra är att jag redan lyckats pressa upp kadensen under mina teknikpass till 170 rpm.

Efter sol kommer regn...

/Rickard Mattsson

21 kommentarer:

Anonym sa...

:) och efter regn kommer sol!

Anonym sa...

Vad har du för planer nästa säsong Rickard, är du inte sugen på att tävla i senior/elitklass?

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anonym sa...

Robert, min vision just nu är att bli så bra som jag kan bli. Inför nästa säsong kommer jag att lägga stort fokus på att träna rätt och förbättra mina svaga sidor. För tillfället fokuserar jag på tekniken i min cykling. Om jag lyckas bygga upp tillräckligt bra teknik, styrka och uthållighet kommer jag nog att prova på någon "riktig" tävling under 2007.

Med min ofokuserade träning i början av 2006 tycker jag själv att jag gjort bra resultat så frågan är hur bra kan jag bli med bättre fokus och kunskap kring träning? Svaret på din fråga är ja men först vill jag ge mig själv en bra grundträning så jag har nåt att komma med :).

Unknown sa...

Det jag funderar på är varför du vill komma upp i så hög kadens? Finns det någon teori bakom?

Anonym sa...

Henrik, det finns några olika sätt att förbättra rundtrampet. Det ena är att trampa med en fot ikopplad i trampan. Det andra sättet är att köra sk. spin-övningar med kadenspyramider. Man börjar med tex. 100 rpm i en minut sedan ökar man succesivt för varje minut tills man inte längre klarar att trampa. När man kör sådana övningar "lär" man nerverna hur de ska arbeta och rundtrampet blir med tiden bättre och mer ekonomiskt.

Jag brukar kombinera mina tekikpass så jag kör första halvan av passet med en trampa åt gången ikopplad (några minuter på varje ben). Sedan vilar jag i några minuter innan jag kör spinövningar med hög kadens resten av passet. Spinövningar passar bäst att köra i långa nedförsbackar där det är relativt enkelt att trampa fort.

Generellt sett har jag hört att stora cyklister utvecklar mest effekt vid låg kadens eftersom dom har mer muskelmassa. Små cyklister har inte samma muskelmassa så de utvecklar bäst effekt vid högre kadens. Jag är en liten cyklist ;).

Unknown sa...

Pantani var ingen stor kille men han kämde rätt tunga växlar vad jag minns...

Anonym sa...

Henrik, naturligtvis finns det undantag från det generella. Jag tror att man ska utveckla kraften där det känns mest behagligt. För min del känns det mest behagligt med ganska hög kadens och för andra känns det bättre med lite lägre. Smaken är som baken ;).

Anonym sa...

En annan aspekt på att träna med hög kadens är att öva in en bra sprintteknik inför slutet på ett lopp.

Nordström sa...

Ett annat knep för att få bättre rundtramp är att cykla mycket:)

Skämt å sido, det gäller att klämma så mycket watt per kilo på tröskeln som möjligt om man ska åka fort... Effektivt rundtramp är ett steg på vägen!

Anonym sa...

Fråga kopplad till Nordströms inlägg ovan. Vilken effektutveckling per kilo bör man eftersträva? Jag menar, finns det några riktvärden för detta? Hur räknar man ut detta värde på rätt sätt? Utvecklad effekt på tröskeln / kroppens vikt + cykelns vikt = watt/kilo-värde? Låter ju som ett rimligt sätt att räkna tycker jag...

Unknown sa...

6,7 W/kg, cykeln ej medräknad. Fixar man den siffran vid tröskelpuls finns goda förutsättningar att placera sig bra på div tävlingar...

Nordström sa...

6,7 är det enda som får finnas i ens tankevärld! Glöm allt du lärt dig i livet och tänk 6,7 och bara 6,7.

Haha det var när Lance nådde den effekten per kilo kroppsvikt som han visste att han var oslagbar...

Vi andra får nog acceptera lite lägre effekt. Observera att olika wattmätningsmetoder ger olika effekt, traniners osv osv...

Anonym sa...

Lysande, jag gillar raka svar ;). Vi får se hur mina siffror ser ut då jag avslutar utomhusträningen och börjar pumpa på trainern inomhus. Jag är ju åtminstone lätt, frågan är bara om jag är tillräckligt stark...

Nordström sa...

Mitt råd till dig är att ta hjälp av en testklikik för att hitta rätt nivåer på träningen istället. Perfekt tid att göra det nu på hösten. Kolla med Aktivitus om du har vägarna förbi Göteborg eller LIVI Falun om det känns närmare. Jag har prövat båda och kan rekommendera dem starkt. Hitta tröskeleffekt görs bäst med blodprov osv på klinik. Kämpa på:)

Anonym sa...

Nu är ett test inbokat på LIVI i Falun. Den 6:e november smäller det, då ska vi ta reda på vart jag står idag och vad jag behöver göra för att bli bättre.

Nordström sa...

DEt blir bra!

Anonym sa...

Intressant diskussion om kadens! Jag cyklade med 250 i kadens min premiärsäsong (inspirerad av Armstrong), men Robban tyckte jag såg löjlig ut, så jag bytte till 20 i kadens och konstant 53x11 (inspirerad av Robban och Gontchar), men det var ingen hit det heller, förutom på tempo-SM då jag klämde på hyfsat. Nu har jag äntligen hittat en bra balans och ligger på 80-120.

Anonym sa...

Jag glömde smileyn! ;)

Anonym sa...

Wieselblad, det låter som du kör med ungefär samma kadens som mig. Jag trivs bäst mellan 90-110 och snittet ligger oftast någonstans däremellan. På Broarna runt hade jag tex. 95 i snittkadens och under Vertex Velo hade jag 101.

Miike sa...

Jag har aldrig brytt mig i kadens, vem orkar räkna varv per minut. Bättre att kolla på km/h