söndag 13 juni 2010

Fjärrvärmeprojektet del #2


Nu har fjärrvärme- och fiberprojektet kommit in i BP4 om vi snackar pejl projektstyrningsmodell, det vill säga genomförandet. Jag har ägnat helgen åt att fixa mina egna åtaganden. Som ni ser har jag brutit upp golvet på altanen samt grävt en 60 cm djup ränna från källarväggen och rakt ut på gräsmattan. Nu väntar jag på att Sundsvall Energi kommer och genomför deras del i projektet. Tillsvidare markerar jag projektet grönt i väntan på extern leverantör.

;-)

Fler bilder från projektet finns under länkar längre ned till höger i bloggen.

8 kommentarer:

Maria sa...

Och vad har vi för erfarenheter i projekt med beroenden till andra leverantörer? Skrattar gott åt statusrapporteringen som följer rätt intervall. Det blir ny rapport om två veckor då. :-)

Robert sa...

Nu var di text svår att läsa.

Rickard Mattsson sa...

Maria: vi har dåliga erfarenheter av beroenden mot externa leverantörer. Men som högsta chef över projektet har jag valt att köpa ett standardsystem av en marknadsledande aktör. Har valt att outsourca stora delar av projektet för att fokusera på kärnverksamheten (att leva). När allt är klart är målet att köpa värme och kommunikation som tjänst (två hål i väggen). Nya rapporter kommer löpande men nu står nog projektet stilla ett tag. Enligt rykten pågår upphandling av entreprenad hos den externa leverantören.

Rickard Mattsson sa...

Robert: det är för att du jobbar statligt och där kör du en föråldrar webbläsare (Internet Explorer 6). Detsamma gäller mig, jag jobbar statligt och kör en föråldrad webbläsare. Det mörka skiktet bakom texten som ska göra det enklare att läsa försvinner då helt. Felanmäl det till IT-avdelningen vetja. "Mitt internet är trasigt, kan inte läsa på http://rickardmattsson.se".. :)

robert sa...

Ja, så sant som det är sagt Rickard, jag ser det med all tydlighet när jag är hemma. Nog är det bra märkligt att det ska vara så svårt för statliga myndigheter att inte uppdatera dylikt. Kriminalvårdens internet är baserat på ca 700 användare men i verkligheten är det nog ca 5-6000 användare och då kan du ju förstå hur snabbt det blir.

Rickard Mattsson sa...

Robert: ja det är nog samma på alla stora statliga myndigheter. Jag sitter ju på en av Sveriges största IT-avdelningar så jag vet hur komplicerat det kan vara att byta webbläsaren. Oftast finns många egenutvecklade programvaror som måste anpassas då man uppgraderar. Det gör bytet av webbläsare extra krångligt så därför släpar många statliga myndigheter efter med uppgraderingarna. Såg även på tiden då du skapat kommentaren att du satt på jobbet. :)

Maria sa...

Ja, bara du inte försöker anpassa standardsystemet alltför mycket så ska det nog gå bra. :-)

Rickard Mattsson sa...

Maria: ska försöka undvika det även om jag redan är sugen på en modifiering..

Att dra in fjärrvärmevattnet så det cirkulerar i toalettsitsen. Syftet med det är att man alltid får en varm och skön toasits, även vintertid. Jag ska nog fråga leverantören om jag kan lägga till det kravet i sista sekunden. Måste även ha en termostat, annars blir toasitsen 90 grader och det är nog lite i hetaste laget. :-)