onsdag 11 juli 2007

Den tredje veckan

Nu är jag inne på den tredje veckan i mitt träningsschema. Det innebär en vecka med mycket mängd/timmar men även en del intensitet. Idag är det onsdag så jag har "bara" hunnit träna tre dagar än så länge den här veckan. Har ändå lyckats klämma 12 timmars träning och nästan 35 mil på cykeln.

I måndags körde jag ett distanspass tur och retur Graninge i spöregn. Det blev 145,3 km och tog strax över 5 timmar. Mot slutet av passet väggade jag totalt och fick sedan rulla hem i makligt tempo.

Igår tisdag var det intervaller på schemat. Körde 8x2 intervaller i 61 km och regn tills kroppen väggade igen. Fick återigen rulla hem i makligt tempo med trasiga ben.

Idag var det återigen distans, körde tur och retur Härnösand via Gössjöbygden. Första gången jag tog den vägen till Härnösand, väldigt fin väg tycker jag. När jag kom till Härnösand var det lunchtid, såg Statoil och då blev jag plötsligt passagerare i min egen kropp. Kroppen stegade in på Statoil och tog tag i en sallad, gick sedan ut i solen och åt upp den hur fort som helst. Så god har nog aldrig en Statoil-sallad varit tidigare! Ja jag vet, man ska inte äta på distanspassen men idag gick det inte att köra på bara vatten. När jag hade 40 km kvar till hemmet så hände det igen, väggade totalt och fick för tredje dagen på raken rulla hem. 4,5 timmar och 137 km blev det trots allt.

På något sätt är det skönt att ta ut sig totalt som jag gör den här veckan. Imorgon ska jag vila hela dagen sedan är det fullt ös igen på fredag med backintervaller.

/Rickard Mattsson

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Rickard!
Varför dricker du bara vatten när du tränar och av vilken anledning är det inte bra att äta under ett distanspass. Lycka till med intevallerna på SödraBerget. /Anders

Anonym sa...

Anders: det råder ju lite delade meningar om det här kan jag ju börja med att tillägga.

Syftet med att genomföra ett distanspass på enbart vatten är att tvinga kroppen till att optimera fettförbränningen. På så sätt får man den att "hushålla" med "super-bränslet"(glykogen/kolhydrater). Detta för att kroppen ska bli så ekonomisk som möjligt med energiförsörjningen och i största möjliga mån bruka fett så långt upp i intensitet som möjligt.

När jag tränar högintensivt händer det att jag har en banan och energikaka med mig. Det har jag ofta på distanspassen också, mest för säkerhet. När det gäller dricka så kör jag alla mina träningspass på vatten.