tisdag 15 augusti 2006

Rapport från Broarna runt

Den 19/8 var det så dags för Broarna runt som för min del skulle bli årets sista cykellopp. Allt jag hade hört om detta 150 km långa lopp var att banprofilen var väldigt hård med mycket backar... Inför detta lopp hade jag 513 tränings- och tävlingsmil i benen sedan årsskiftet, vilket kändes bra.

Måndag 14/8
Efter att ha avslutat en vecka med extremt hård träning (+20h/+430 km) var det nu dags för en vecka med lite mindre träning och mycket vila inför Broarna runt. Den här dagen körde jag mina sista hårda träningspass innan loppet. Dagen började med ett 60 km långt intervallpass i hög intensitet. I slutet av dagen var det ett hårt pass på gymmet på schemat, jag körde väldigt tunga vikter och försökte få med så mycket som möjligt av överkroppens muskelgrupper.

Tisdag 15/8
Den här dagen var det återhämtning som stod på schemat. För min del innebar det ett distanspass på 110 km. Jag körde i lugnt tempo upp till Härnösand via Stavreviken, Åsäng och Stigsjö. Den vägen är väl inte direkt att rekommendera om man kör landsväg... Underlaget var bitvis väldigt dåligt, vissa sträckor hade nog MTB varit ett bättre val av cykel... Den här dagen avslutades med ett lugnt löppass på 7 km runt vårt lokala spår. Tisdag var den dag då jag påbörjade min kolhydrat och kostuppladdning inför Broarna runt..

Onsdag 16/8
På schemat denna dag stod vila. Denna vila utövades i form av ett pass simning på sporthallens utebad. Jag körde mycket överkroppsträning och lät benen vila så mycket som möjligt. Cykeln tvättades, oljades och pumpades denna dag.

Torsdag 17/8
Den här dagen var det helavila på schemat. Ett perfekt tillfälle att fixa hemma med huset och trädgården. Under den här dagen monterades cykeln och alla tillbehör in i bilen. Dagen avslutades med en lugn promenad och lite fruktsallad.

Fredag 18/8
Under fredagen var det också helvila på schemat. Alla detaljer förbereddes under denna dag. Kläder packades, energidrinkar blandades och allt annat förbereddes inför lördagens tidiga resa upp till Kramfors. Dagen avslutades med en tre timmars vandring i skogen, det plockades lite hallon och lite kraft inhämtades inför lördagen.

Bild från fredagens skogsvandring:



Lördag 19/8
På lördag morgon var det uppstigning klockan 06:00. Jag åt en stadig frukost och gjorde de sista förberedelserna inför loppet. Färden upp mot Kramfors startade 06:50. Resan gick bra och vi kom fram till Kramfors vid 07:45 (en timme innan start). Vid 8:15 åt jag en kompletterande frukost sedan gjorde jag en uppvärmning på 15-20 minuter.

I årets upplaga av Broarna runt 150 km var det cirka 70-80 cyklister som ställde upp. Startfältet var delvis mycket starkt med några av de bästa från både Sundsvall och Härnösand. Starten gick 08:45 och vi blev eskorterade ut ur Kramfors centrum med bil. När vi blev släppta av bilen blev det direkt en utbrytning av tre starka cyklister. I det läget var det ingen som ens försökte hänga på utan alla cyklade vidare i medeltempo. Under de första 20 km var det väldigt dålig disciplin i körningen, det var svårt att få till någon vettig klungkörning då formationerna bröts gång på gång vilket var lite frustrerande...

Efter 35-40 km lyckades vi få igång klungkörningen och farten ökade då avsevärt från ett tidigare snitt på cirka 33,5 km/h upp emot 37 km/h. Loppet flöt sedan på rätt bra för min del. Det var en hel del lömska backar och stigningar men då jag lagt mycket fokus på backträning var det inga större problem för min del. Det märktes dock att andra inte tränat lika hårt i backar då det hela tiden droppade av folk när det blev lite uppför.

Under loppet ställde jag mig upp vid jämna mellanrum, dels för att skona benen och sträcka ut på kroppen och dels för att undersöka hur dagsformen var. Kroppen kändes stark och villig den här dagen och det var en otroligt skön känsla efter Storsjön runt för 14 dagar sedan, då jag var otroligt seg i benen..

Som vanligt under denna sommar var det otroligt bra väder, vid start var det 19 grader varmt och fullt solsken. Vid målgången registrerade jag 24 grader och full sol. Vinden däremot hade kunnat vara mer skonsam, det var mer eller mindre motvind hela vägen från Kramfors upp mot Sollefteå. Efter Sollefteå fick vi medvind ända tills de sista milen då det återigen blev motvind.

Loppet flöt på rätt hyggligt men för mig var farten bitvis för långsam. Det var av olika anledningar problem att få till någon vettig klungkörning då formationen gång på gång bröts. När vi hade kört cirka 140 km kom vi ikapp de tre som gjort utbrytningen vid starten. Den sista milen in mot målet i Kramfors centrum blev lite hetsig och väldigt ryckig. Jag försökte köra så ekonomiskt som möjligt för att ha krafter kvar till upploppet. Detta samtidigt som jag försökte bibehålla en så bra position som möjligt och inte halka allt för långt bak i fältet. När vi närmade oss målet låg jag på placering 9-10 nåt. I samma sekund som jag såg målet gav jag allt och lyckades pressa mig själv in på en sjunde placering och tiden 4:05:30 vilket jag är otroligt nöjd med efter omständigheterna.

Bilder på mig precis efter målgången (totalt slutkörd):

Min pulskurva från Broarna runt (röd=puls, brun=höjd, grön=kadens, blå=hastighet):

Större bild finns här: http://monstrig.mine.nu/images/rickard/broarnarunt/pulskurva.jpg

Banprofil från Broarna runt:

Större bild finns här: http://monstrig.mine.nu/images/rickard/broarnarunt/banprofil.jpg

Resultat:
Distans: 150 km
Höjdmeter: 985 meter
Medelklättring: 2 %
Maxklättring: 7 %
Medelhastighet: 36,7 km/h
Maxhastighet: 64,5 km/h
Snittkadens: 95 varv/min
Maxkadens: 133 varv/min
Temperatur: 19-24 grader
Snittpuls: 154 slag/min
Maxpuls: 185 slag/min
Energiförbrukning: 3249 kcal
Minuter per kilometer i snitt: 1:38 min
Tid: 4 tim 5 min 30 sek

Placering: 7

/Rickard Mattsson

1 kommentar:

Anonym sa...

vilka goda hallon! :) (du körde bra också) ;)