fredag 19 december 2008

Kamikaze (神風)

Den här veckan har det blivit minimalt med bloggning och maximalt med arbete. Sedan förra fredagen har jag inte gjort annat än jobbat, sovit, ätit och tränat. Vi fick ett riktigt Kamikaze-uppdrag förra fredagen och självklart var det roligt att ta sig an det. Jag och mina kollegor gjorde under den här veckan ett fantastiskt jobb och min förhoppning är att det i slutänden ska bespara Sveriges skattebetalare mångmiljardbelopp. Återkommer kanske till det i senare inlägg.

Jag jobbar ju inom IT-branchen, närmare bestämt på Försäkringskassans IT-avdelning i Sundsvall. Där sitter merparten av IT-avdelningen som består av cirka 700 personer. Ungefär hälften arbetar med drift av IT-system meden resterande hälft arbetar med utveckling av nytt och befintligt IT-stöd för Försäkringskassans handläggare. Försäkringskassans IT-avdelning är förmodligen en av Sveriges mest komplexa och utmanande arbetsplatser om vi pratar IT-branchen. Jag har arbetat där sedan 2002 och aldrig sett maken till arbetsvilja som under den gångna veckan. Vår supertanker till IT-avdelning hanterades som en vattenscooter och det var första gången jag bevittnat nåt liknande. Mäktigt!

Hur gick Kamikaze-uppdraget då? Ja jag måste säga att det gick riktigt bra. Vi har inte sett frukten av det ännu men min förhoppning är att det ska falla väl ut och i slutänden både gynna myndighetssverige och skattebetalarna. Jag är inte bara anställd på Försäkringskassan utan även skattebetalare. Jag ser väldigt ogärna att det slösas miljarder av våra skattepengar i onödan, så uppdraget kändes helt rätt.

Tränat har faktiskt lyckats göra trots extrem arbetsbörda. Har både cyklat och sprungit till jobbet samt varit till gymmet två gånger. De flesta dagar har jag i princip bara kommit hem och sedan har det varit dags att åka tillbaka till jobbet. Då har det varit extra skönt att träningen är integrerad i transporten till och från jobbet. I helgen ska jag därför försöka ta det riktigt riktigt lugnt men jag har lite svårt för det. Jag gillar när det går undan och jag tror att det märks på mitt sätt att leva. Jag gör saker fort. Skriver fort, äter fort, cyklar fort, pratar fort, tänker fort. Ja, jag har helt enkelt svårt att göra saker långsamt.

Fick under veckan en julklapp av en kollega. Tillsammans med presenten låg en lapp med ett personligt meddelande där det stod; du har givit ordet "on" ett ansikte, on demand, on line, on off. Jag vet vad han syftar på. Jag är en allt eller inget människa och det vet han. Om jag gör nåt så gör jag det med plattan i mattan till 100%, annars får det vara och då är det 0% alltså off. Därav ON-OFF.

Jag säger som en av mina andra kollegor. "Jag är inte här för att få kompisar utan för att göra ett bra jobb".

OFF!

/Rickard Mattsson

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har väntat på det...
Försäkringskassan inställer alla betalningar och sparar miljarder!

Rickard Mattsson sa...

Ja, det om något vore ju besparing.

"Försäkringskassan sparar en miljard om dagen, ställer in alla utbetalningar"

Den rubriken skulle nog sälja löpnummer som aldrig förr. Linda Rosing och Blondinbella skulle hänga löst då hos Aftonbladet.

;)