måndag 22 december 2008

Distansarbete

Idag har jag jobbat hemifrån eller som det så fint heter, arbetat på distans. En bra sak med distansarbete är att man får väldigt mycket gjort. Särskilt då om man förberett sig lite och har några lämpliga arbetsuppgifter som ska utföras.

Idag riggade jag min arbetsdator med ett excel-ark och min privata dator med ett word-dokumentet som baserar sig på innehållet i excel-arket. När jag hade fått med datat i excel-arket i mitt word-dokument så markerade jag det med grön färg och gick vidare till nästa cell. Effektivt och strukturerat som få.

Det blev en hel del pratande med kollegor i telefonen också. Ovan samtal var dagens längsta, 2,5 timmar bra precis. Sedan blev det några kortare samtal också så jag kom nog upp emot 3 timmar i total telefontid idag. Inte illa pinkat, mitt batteri var nära att ta slut.
Apropå distansarbete så kom jag idag att tänka på vår granne. Han är pensionär och har förmodligen arbetat med händerna hela livet. Ja med händerna menar jag kroppsarbete såklart. Det hände för några år sedan då jag arbetade hemifrån på distans. Jag gick ut för att hämta posten och stötte ihop med min granne, då utbröt följande konversation.
- Hej! Har du semester?
- Nej jag jobbar hemifrån idag.
- Öh, jobba hemifrån?
- Ja, jag har förmånen att kunna göra det
- Hrmf, ja det kanske går bra hrmf.

Uppenbarligen hade min gamla granne lite svårt att förstå sig på det där med distansarbete. Hur skulle det gå till lixom? Ja det beror ju såklart på vad man har för jobb men med mitt jobb går det alldeles utmärkt. Idag var jag dessutom grymt effektiv. Fick bra mycket mera gjort än om jag hade varit fysiskt på plats på jobbet.

/Rickard Mattsson

Inga kommentarer: