lördag 27 december 2008

Grundträning

Den här veckan tar jag det medvetet lite lugnare. De senaste tre månaderna har jag fokuserat på grundläggande aerob konditions- och styrketräning. Jag känner själv att jag haft ett grymt bra flyt i träningen ända sedan jag kastade samarbetet med Fredric Ericsson i papperskorgen. Jag är helt enkelt inte gjord för att följa ett träningsupplägg som en slav...

Ovan syns de tre månadernas senaste träning. Fokus har helt klart varit zon 3 & 4 rent intensitetsmässigt. Det är lite av en chansning att köra så där pass hårt under höst och förvinter men jag tränar hellre hårt och kort än lugnt och länge. Tanken är nu att samla kraft under denna vecka för att sedan gå på rött en period. Det har fungerat förr och jag tror det fungerar även inför 2009.

Idag åkte vi skidor i Timrå. Jag provade att gå på rött ett kortare tag, dels för att vänja kroppen men även för att hitta tillbaka till rätt känsla. Det kändes grymt bra och jag ser nu fram emot att träna för fullt igen med start nästa vecka.

Lite statistik från de tre senaste månadernas träning:

Tid i zon 5: 0 min
Tid i zon 4: 41:07 tim
Tid i zon 3: 28:26 tim
Snitt per vecka: 8:51 tim
Total träningstid: 124 tim
Total distans: 1916 km
Max veckodistans: 208 km
Snitt veckodistans: 137 km

Snart är det dags att summera år 2008 men det tar vi i ett annat inlägg. ;)

/Rickard Mattsson

Inga kommentarer: