måndag 15 december 2008

Excel

Okej, nu måste jag få tala ut igen. Jag gillar ordning och reda. Alla siffror ska finnas framför mig, det ska vara snyggt och se smakfullt ut, annars får det vara. Jag har några verktyg för att få ordning och reda i mitt kaos. En vän i nöden är Excel. Min sambo har nog velat förgifta mig några gånger då jag tagit fram Excel och börjat mata in siffror. Det spelar ingen roll vad det är som ska göras. Utvärdering av elleverantörer, kartläggning av flygresor, hotellkostnader, inköp av ny cykel, aktieportföljen, träningsdagboken. Ja listan kan göras hur lång som helst. Allting tas såklart först in i Excel så jag har alla siffror framför mig. Om så krävs skapas diagram och skumma summeringar.

Nu senast satt jag och min sambo och funderade på att åka på semester under 2009. När jag startade Excel hatade hon mig ett tag men då vi fått alla siffror på plats och konstaterat att kostnaden per dag skiljer rätt mycket mellan olika alternativ har hon blivit lugnare. Jag mår mycket bättre med ett bra beslutsunderlag innan jag ger mig in på nåt helt enkelt. Ovan syns förresten kalkylarket jag skapade då jag byggde min tävlingscykel inför säsongen 2007. Jag köpte ju lösa delar från världens alla hörn. Dels för att spara pengar men även för att få så bra prylar som möjligt. Delarna specades ned i Excel med artikelnummer, status, kostnad, butik, vikt i gram samt kollinummer på försändelsen. På det sättet kunde jag följa hela förloppet som ett projekt. Sjukt som tusan men så är det. I Excel hade jag räknat ut exakt vad cykeln skulle kosta och vad den skulle väga när den var färdigbyggd. Då jag hade en specifikation på cykeln som jag var nöjd med började jag beställa delarna. Jag visste redan då att cykeln skulle väga exakt 6,8 Kg, vilket är det minsta en tävlingscykel måste väga enligt UCI. När jag hade byggt ihop cykel vägde jag den såklart och till min förvåning stämde alla mina siffror exakt, cykeln vägde precis 6,8 Kg. Priset blev också mycket bättre med hjälp av Excel. Listpriset på hojen var runt 90000 kronor medan mina kostnader stannade på en bit under 50000 kronor. Som hittat med andra ord! ;)

Länge leve Excel!

Ps.
Klicka på bilden och bli förvånad forever.
Ds.

/Rickard Mattsson

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det är sjukt att göra excel dokument av sina inköp.....och du ett styre/styrtapp för 3700 spänn????
Ring en psykiatriker

Rickard Mattsson sa...

Jag har redan ringt flera psykiatriker men det är ingen som vill åta sig mitt fall, sorry. ;)