lördag 25 oktober 2008

Spontanitet

En sak som jag tycker är viktigt att bevara är spontaniteten. En annan sak som är starkt sammankopplat med spontanitet är att göra saker på ett annorlunda sätt. Om man kombinerar båda spontanitet och nytänkande kan dagarna bli riktigt trevliga.

Igår var det fredag. Då var det meningen att vi skulle åka hem och laga en brakmiddag. Så blev det inte för det var sjukt mycket att göra på jobbet och jag blev sen därifrån. Som tur var så sprang jag till jobbet på morgonen så jag missade ingen träning. ;)

Istället för att åka hem och laga mat gick vi på restaurant. Jag åt grillad kyckling med bulgur och tzatsiki. Riktigt mumsigt! Efter maten gick vi till Barista som är ett ganska nyöppnat café här i Sundsvall. Vi provade på att hänga i deras burar medan vi fikade. Det var trevligt att sitta där och sörpla te, snacka skit och titta på loosers som gick förbi på storgatan. Efter besöket på Barista åkte vi buss hem och såg på idol.

Idag lördag kände jag mig lite krasslig i halsen. Fick stryka dagens MTB-pass till förmån för lite vandring i skogen istället tillsammans med min sambo. Vi gick till ICA och köpte med oss lite lunchmaterial. Mackor, rökt kött, potatissallad, yoghurt och pepparrotsvisp. Vi gick upp på Skönviksberget och satte oss på en rastplats där vi åt lunch och drack te med smak av forest fruit. Vi provade nya mackor också. Fröig med rökt kött, pepparrotsvisp och potatissallad var dagens höjdare till lunch.

Till middag gjorde vi maten som vi hade tänkt göra i fredags. I veckan fick vi en leverans kött från min pappa, tillika älg-mördare (jägare). En fin älg-filé blev basen i lördagens middag. Vi marinerade köttet, trädde det på spett, plockade in el-grillen och grillade det. Till detta åt vi potatis som vi stekt i vitlök samt som sås hade vi aioli. Det blev riktigt gott. ;)


Till middagen drack vi nåt mousserande vin som vi fick på Mallorca då vi var där på träningsläger i april. Jag dricker ju inte alkohol i normala fall men i oktober brukar jag tillåta mig själv att smutta lite. Vi tackar hotellet Viva Tropic på Mallorca för dagens vin och min pappa för ett riktigt gott älg-kött!

Nu väntar dagens sista spontanitet. Chokladfondeu och frukt. Chokladen håller på att smälta under värmeljusets låga, I can´t wait...

Tänk i nya banor, göra nåt spontant eller oväntat och bli förvånad.

/Rickard Mattsson

3 kommentarer:

Robert Edin sa...

Har du fått Golfen såld nu?

Rickard Mattsson sa...

Nej den är kvar. Är du sugen? Special price for you my friend! ;)

Robert Edin sa...

Diesel in my wein