lördag 18 oktober 2008

180 minuter

Imorse då jag gav mig av på MTB:n var det riktigt kallt. Jag började turen med att bestiga Skönviksberget. Efter det var jag riktigt varm i kroppen. Cyklade vidare mot skidstadion på andra sidan berget och sedan mot Laggarberg. Där valde jag stigen som går genom skogen mot Gudmundsbyn. Inte en människa hade jag sett så långt. Jag funderade för mig själv över hur mycket bättre den svenska befolkningen skulle må om alla begav sig ut i naturen några gånger i veckan istället för att stressa i snabbköp och dricka öl. Cyklade vidare och kom fram i Gudmundsbyn. Därefter tog jag vägen upp mot Birsta industriområde, vek av vid ST-tryckeriet och in i skogen upp mot Bosvedjan. Den stigen var det längesedan jag cyklade. Jag funderade över hur jag lyckades slå mitt ena knä i ramen förra gången jag körde den stigen. Några sekunder efteråt gjorde jag exakt samma sak igen, satan! Det måste bero på att stigen där är som en tvättbräda i början.

Mycket fint före, fick bara sätta ned foten en gång innan jag var framme i Bosvedjan. Fortsatte stigen mot Huli och Granloholm. Även den stigen var fin men mängden rötter på den stigen kan ju få vem som helst att drömma landsvägsdrömmar. Hur som helst, framme i Huli tog jag en sväng på elljusspåret och sedan över till Granlo. Svängade där höger och körde bort mot Kolsta. Cyklade uppför grusvägen upp mot Klisstugan, stannade längst upp på vägen och åt en pepparkaks-energikaka. Cyklade därefter upp till Klisstugan och tog kortet ovan. Vid det här laget hade temperaturen stigit avsevärt. Dundrade sedan nedför mot Sidsjön. Därefter körde jag raka vägen hemmåt i hårt tempo.

Totalt blev det 180 minuter på cykeln idag. Hade monterat en ny sadelstolpe också, den gamla var lite för kort så jag behövde byta den mot en längre. Hittade en på nätet till bra pris, endast 1900 kronor. En Ritchey WCS Carbon med en bult. Min gamla hade två, så den nya var aningen lättare även fast den var 50 mm längre. Grymt kap måste jag säga! Cykling är ingen billig sport, inget kostar under 1000 kronor. Nya skor = minst 1000 kronor, nya cykelbyxor = minst 1000 kronor, nya däck = minst 1000 kronor, nya pedaler = minst 1000 kronor. När jag började cykla igen i vuxen ålder började jag sätta in alla cykelrelaterade kvitton i en egen pärm. Ja ordning och reda ska det vara. Jag har inte vågat summera alla kvitton i den pärmen och jag tror inte jag någonsin kommer att våga göra det heller. Ska nog ta och elda upp den innan jag får för mig att ta fram miniräknaren. Å andra sidan finns det inget som fått mig att må så bra och hålla mig i så bra form som cyklingen så det är egentligen skit samma vad det kostar. Vad kostar välbefinnande?

Kan man köpa silikonbröst för 50000 kronor, så kan man väl investera lite i sitt välbefinnande också...

/Rickard Mattsson

Inga kommentarer: