lördag 4 oktober 2008

Premiär

Min gamla MTB var av varierande ålder, ramen var från 2002, komponenter från 2001 och skivbromsar och hjul från 2006. Den var dämpad fram men stel bak. Då jag sålde den och crossen hade jag siktet inställt på att köpa en ny fulldämpad MTB på stört. Nu blev det så att jag aldrig fick rätt tillfälle, eller rättare sagt så kostade tävlingssäsongen multum så en ny MTB fick vänta. I veckan kom ju min nya partner och idag var det dags för premiärturen. Efter veckans regnande var det riktigt blött i skogen. Stigen som jag kör uppför skönviksberget var inte längre någon stig utan en bäck...


Nog för att jag cyklat mycket under mina år men jag har aldrig tidigare provat en fulldämpad cykel. Min nya cykel är begåvad med ett antal finesser som jag tidigare aldrig bekantat mig med. Dagens premiärtur blev verkligen en trevlig aha-upplevelse...

Vi börjar med växlarna som är av typen SRAM X0. Det första jag lade märke till och som jag var lite ovan vid var de nya SRAM X0-reglagen. Numera trycker man med tummen både för att växla upp och ned, detsamma gäller både bak och framväxel. Det gick fort att lära sig och det visade sig fungera mycket bra. Det andra jag lade märke till var hur distinkt och snabbt växlingarna skedde. Bromsarna var likvärdiga med min gamla cykel så här märkte jag inte allt för stor skillnad. Däremot var hjulen avsevärt mycket lättare så det kändes som man kunde hålla högre fart och accelerera bättre med den nya...


Ramen är helt i karbon och riktig responsiv. Skillnaden motför aluminium som jag tidigare kört är stor. Riktigt skön känsla med karbon mellan benen. Det riktigt stora var ändå dämpningen som begåvats med lock-out funktioner. Det innebär att man dels har ett reglage på styret samt ett under bakdämparen. Både reglagen kan manövreras i farten för att låsa respektiva dämpare så de blir stela. Det visade sig fungera mycket bra. Cykeln upplevs som helt stel då man har båda dämparna låsta men i samma sekund som man låser upp dem blir cykeln ett monster i terrängen. Ganska praktiskt kändes det som, låsta dämpare uppför branta backar, på asfalt och grusväg. Aktiverade dämpare i all annan terräng och man kan lugnt sitta och trampa över rötter, stenar och andra hinder utan minsta problem.

Utvecklingen har verkligen tagit stora kliv mellan 2001 och 2008, det märktes tydligt idag.

Nu ska jag lalla vidare.

/Rickard Mattsson

3 kommentarer:

Unknown sa...

Välkommen till den mjuka dyrplastsektionen inom Sundsvallscyklisterna! Ska bli skoj att se en Lux i aktion.

Anonym sa...

Stigen du cyklar uppför...? Är det månne stigen med de byggda hoppen och broarna? I så fall ser jag med spänning fram mot de första bilderna av hur man droppar med en Canyon dyrplast. :-)

Rickard Mattsson sa...

Ja det stämmer Ruben, det är den stigen jag kör uppför berget. Jag har dock inte vågat mig på dropsen än, ska teckna en livförsäkring först bara. ;)

Droppa med dyrplast, det låter som en dyr hobby...