torsdag 31 juli 2008

Välkommen!

För sisådär två veckor sedan flyttade vår nya vän in i vårt hem. Allvarligt talat så stod jag inte ut längre med att diska. Diska om nåt är ju energiläckage, tiden kan användas bättre. Vi handlade helt sonika en av marknadens dyraste och bästa diskmaskiner för att komma till rätta med eländet. Hade det funnits någon värre märkning än AAA på vitvaror hade den lätt får det. Detta min damer och herrar är en av få diskmaskiner som är miljömärkt med svanenmärktet. En del av vår nya livsprofil är att ta ansvar för vår miljö, det tycker åtminstone jag är viktigt. Särskilt när man kör tusen mil med husbil och skitar ned miljön som en dåre. Då gäller det att kompensera det hela på bästa möjliga sätt och ta sitt ansvar.

Hur beter sig vår nya vän då? Ja inte som en kvinna iaf. Den är grymt stabil, tyst, driftsäker och enkelt att ha och göra med. ;) Den är även tyst som en viskning, 48 db är max vad den låter men tyvärr lite långsam. Okejdå det där med långsam kan väl vara lite kvinnligt men i övrigt... Dyr i drift ska den inte vara heller. En normal diskning förbrukar 1 Kwh el och 9 liter vatten, slå det ni som kan. Fatta, N I O liter vatten för en normal diskning. Då jag höll på att bryta ihop under vårt letande av ny diskmaskin hade vi svårt att hitta en som hade en vattenförbrukning under 15 liter. Hittade man en som hade lägre var det lixom mer eller mindre en sensation.

Förlåt Annika. Jag älskar dig mer än vår diskmaskin! ;)

/Rickard Mattsson

Inga kommentarer: