tisdag 29 juli 2008

Energiläckage

Jag har insett att energiläckaget i mitt och vårt liv har blivit lite väl stort. I samma sekund som jag insåg problemet började jag fundera över vad man kan göra åt det. Hur kan man minimera energiläckaget för att få mer tid till det man verkligen vill uträtta och ägna sig åt? Om jag tex. vill gå ned i arbetstid men inte har råd måste jag endera skaffa mig ett bättre betalt jobb eller dra ned på mina utgifter. Om jag vill ha mer fritid, kvalitetstid med min sambo eller möjligheter att träna behöver jag frigöra tid som jag lägger på annat. Just där har vi energiläckaget (annat=energiläckage). Det som inte hör till kärnverksamheten är enligt mig ett energiläckage.


Att komma till bukt med detta energiläckage är säkert inte lätt men igår gjorde vi ett seriöst försök. Här i Sundsvall finns ett företag som heter Matservice. Hos dem kan man handla mat via webben och få det hemkört mot en mindre avgift. Vi som handlar två gånger i månaden gjorde en snabb bedömning att det tar minst fyra timmar av vårt liv varje månad att åka till, gå runt i och sedan åka hem ifrån en fysisk butik. För att inte tala om miljöaspekterna med att ta bilen till och från affären. Hur som helst så gjorde vi slag i saken och gjorde vår storhandling i söndags hos Matservice. Det var lite som kinder överraskning på måndag då vi hade bokat leverans. Runt middagstid kom vår leverans och då kändes det lite overkligt. Vi fick tre stora lådor packade med våra varor.


I det stora hela fungerade det mycket bra. Frukten var fräsch och de frysta varorna var riktigt kalla vid leverans. Det blev lätt för oss då vi bara behövde packa upp prylarna och se så att allt var rätt. Nästa gång vi ska handla behöver vi bara öppna vår sparade varukorg på webben och göra eventuella tillägg eller borttag sedan klickar vi på "köp". Ska vi göra en exakt likadan handling igen tar det max en minut att genomföra. När ska de stora butikerna vakna för detta koncept?

Man kan inte ändra på alla andra utan bara på sig själv.

/Rickard Mattsson

Inga kommentarer: